•10/15/2010 04:11:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 119 / A / 1992
====================================
APEL LA VOLUNTARIAT
pentru realizarea de
NUMARATORI DE TRAFIC BICICLISTIC IN CLUJ-NAPOCA
1. INTRODUCERE
Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) va efectua in cadrul campaniei VELORUTIA ROMANA la Cluj, printre altele, un studiu de trafic biciclistic in Cluj-Napoca, in toamna anului 2010. Acest studiu va fi o repetare a celui din 2004, permitand analiza evolutiilor si tendintelor, si de asemenea va avea valoare de model, urmand sa poata fi aplicat, cu ajustarile necesare, si in alte localitati si de asemenea treptat extins si repetat mai des, pentru a asigura o monitorizare adecvata a situatiei si evolutiei utilizarii bicicletei ca mijloc de transport urban. Rezultatele vor permite elaborarea unor planuri adecvate de promovare a biciclismului urban si argumentarea credibila a necesitatii si fezabilitatii unor asemenea planuri.
Studiul se bazeaza pe o metodologie proprie, elaborata de CCN, descrisa intr-un document separat ("Metodologia studiilor de trafic biciclistic"). Studiile de trafic se pot face in felurite moduri si la diverse nivele cantitative si calitative. Cel de fata se va axa pe numararea biciclistilor ce trec pe anumite strazi sau piste ("sectiuni") din diverse zone ale orasului ("clase" de localizare - cental, pericentral, cartier mare etc.) si de diverse latimi ("tipuri" de strazi - mari, mici, medii etc.), de adecvare (strazi cu regim clasic, strazi cu limitare de viteza - Zona 30 sau Zona Rezidentiala), pe anumite durate ("durate" de timp ex. standard - 15 minute, sau extins - 30 minute) in anumite intervale orare ("intervale" - de exemplu de la ora 07:45 la ora 08:00) din anumite zile ale saptamanii ("zile" - ex. zile de "lucru central" in saptamana - Ma,Mi,J; zile nelucratoare ex. "weekend initial" - S; "weekend final"- D).
Se vor face numaratori de complexitati diferite (ex. "sumare" - numai numarul de biciclisti ce trec; sau "detaliate" - numar de biciclisti defalcat pe sexe, varsta, tip de bicicleta folosit) si la interpretare se va tine cont si de conditiile meteo, intensitatea traficului motorizat si de alti factori ce influenteaza traficul biciclistic, astfel ca in final rezultatele obtinute pe aceste esantioane sa poata fi extrapolate cu o marja de eroare acceptabila din punct de vedere statistic asupra circulatiei biciclistice pe ansamblul municipiului Cluj-Napoca, indicand numarul mediu de persoane care utilizeaza regulat bicicleta, directiile si intensitatile fluxurilor de biciclisti si variatiile lor in functie de ora, zi din saptamana si situatie meteo. Suplimentar vor rezulta date privind structura parcului de biciclete aflate in uz in Cluj-Napoca (ce tipuri se folosesc) si privind structura pe sexe si grupe de varsta a comunitatii biciclistilor activi clujeni.
Numaratorile de trafic biciclistic vor fi coroborate cu alte procedee de cercetare ce vor fi utilizate in paralel in cadrul proiectului VELORUTIA ROMANA, cum sunt chestionarele pentru elevi si studenti pe tema utilizarii bicicletei, chestionarele pentru firme, anchetele prin intervievarea unor biciclisti etc. , astfel ca prin coroborarea datelor obtinute prin diversele instrumente de cercetare va rezulta o imagine relativ detaliata si fidela asupra situatiei bicicletei in Cluj-Napoca.
Prezentul studiu de trafic biciclistic de tip numaratoare de trafic va oferi informatii multiple si este ieftin, nu necesita esantionari complicate, nu necesita personal specializat si masuri organizatorice deosebite. Numaratorile sumare nu necesita nici o calitate sau organizare specifica, ci doar ca cineva sa stea 15 minute intr-un punct si sa tina minte locul, intervalul orar si numarul de biciclisti vazuti. Numaratorile detaliate necesita atentie si constiinciozitate, spirit de observatie si un nivel minim de cunoastere a tipurilor de biciclete (diferentierea de la distanta intre MTB - city bike - trekking - cursiera - etc.) si implica notarea imediata in fisa de numaratoare tipizata a tuturor informatiilor pe masura inregistrarii lor vizuale de catre operator sau ajutorul acestuia, sau fotografiere digitala a fiecarui biciclist sau grup de biciclisti care trec prin sectiune in intervalul respectiv si analiza ulterioara a materialului foto pentru a extrage informatiile si a completa fisa.
2. METODOLOGIE
Metodologia pentru numaratorile de trafic biciclistic in Cluj-Napoca este:
1. Elaborarea metodologiei generale, formularisticii si planului de actiune;
2. Numaratorile detaliate: Se fac in sectiunile de rang I prevazute in ANEXA II, in intervalele extinse prevazute in ANEXA III, in zile de Ma sau Mi sau J, precum si S si D, deci in minim 3 zile diferite pentru fiecare sectiune si interval, si suplimentar si vineri (dar numai in intervalele de dupa-amiaza).
2.1 Alegere si pregatire operatori: Se aleg operatorii care vor efectua numaratorile detaliate, se listeaza si li se inmaneaza fisele de numaratoare si se stabileste cine la ce sectiuni si pentru ce intevale face numaratorile;
2.2 Efectuarea numaratorilor detaliate, toate in acelasi termen de maxim 10 zile de la declansarea actiunii, evitand zilele cu vreme proasta (ploaie) - daca a fost vremea rea dimineata sau cea mai mare parte din zi.
2.3 Colectarea fiselor si introducerea pe calculator a numarului total de biciclisti inregistrat pe fiecare sectiune pe fiecare interval de timp.
2.4 Analiza rezultatelor nivelelor de trafic biciclistic rezultate: Pe baza lor se stabileste profilul temporal tipic al traficului biciclistic clujean si se identifica orele "de varf" de trafic biciclistic, de nivel intermediar si de trafic redus / absent, si se decide daca numaratorile sumare pentru fiecare sectiune se vor face pe toate intervalele standard din ANEXA IV sau numai pe unele din acele intervale sau pentru mai multe intervale.
3. Numaratorile sumare: Se fac in sectiunile de rang II prevazute in ANEXA II, in intervalele standard din ANEXA IV (toate, sau numai unele, in functie de rezultatul analizei din etapa 2.4), in cate o zi lucratoare din mijlocul saptamanii (Ma sau Mi sau J), precum si in cate o zi nelucratoare (S sau D), deci in minim 2 zile diferite pentru fiecare sectiune si interval, si suplimentar si vineri (dar numai in intervalele de dupa-amiaza).
3.1 Alegere si pregatire operatori: Din randul membrilor activi sau aderenti CCN, dar se poate apela si la voluntari din alte ONG sau alte persoane (rude, prieteni, colegi ai membrilor CCN, daca sunt considerati suficient de seriosi). Scurta instruire, inmanarea fiselor si stabilirea sectiunilor si intevalelor orare ce le revin si a termenului maxim, prin contact direct sau prin e-mail sau prin sitre-ul www.reactieinlant.ro si blogul CCN;
3.2 Efectuarea numaratorilor sumare, toate in acelasi termen de maxim 10 zile de la declansarea actiunii de numaratori sumare, evitand pe cat posibil zilele cu ploaie multa.
4. Numaratori sumare de control, alese aleator sau in caz de suspiciuni privind acuratetea unor numaratori, care vor fi facute de alta persoana, dar in conditii similare (aceeasi sectiune si interval si conditii meteo si tip de zi);
5. Verificarea daca exista suficiente numaratori pentru a acoperi toate sectiunile in toate intervalele si tipurile de zile si de conditii meteo si declansarea unei actiuni suplimentere de numaratori sumare pentru sectiunile / intervalele / conditiile acoperite necorespunzator; Unde numaratorile sumare au inregistrat sub 3 biciclisti, se va repeta numaratoarea pe un inteval extins (30 min);
6. Introducerea pe calculator a toturor datelor rezultate din numaratorile detaliate si sumare;
7. Analiza datelor, validare, concluzii
8. Publicarea rezultatelor, follow-up;
Observatii:
1. La sectiunile cu acelasi numar de ordine (ex. CJ15A, CJ15B, CJ15C, CJ15D) numaratorile de trafic se pot face concomitent, de catre aceesi persoana sau echipa de persoane cu rol de operator. De regula este vorba de cele doua sensuri ale aceleiasi strazi; Mai rar este vorba de strazi diferite care se intersecteaza si un operator stand la intersectie poate numara biciclistii ce trec prin ambele sectiuni.
2. Numaratorile detaliate se fac in sectiunile de rangul I, pentru o zi din mijlocul saptamanii (Ma, Mi sau J) si pentru S si pentru D, optional si pentru L dupa-amiaza si V dupa-amiaza.
3. Explicatie prescurtari din capul de tabel al ANEXEI II: Nr = numar curent; Rng= rang; Cod sct = cod sectiune;
4. La baza metodologiei pentru prezentul plan de numaratori de trafic biciclistic in Cluj-Napoca, alaturi de legitatile generale cunoscute privind ciclismul urban si de ipotezele general-valabile pentru ciclismul urban in orasele mari din Romania, s-au prezumat si o serie de situatii specifice municipiului Cluj-Napoca, identificate empiric si prezumptiv, enumerate in ANEXA I.
3. ALTE PREVEDERI
Rezultatele numaratorilor se consemneaza in fisele-tip pentru numaratori detaliate (ANEXA V) respectiv sumare (ANEXA VI).
Modul de completare a fiselor-tip de numaratoare este prevazut in ANEXA VII (pentru cele detaliate) respectiv ANEXA VIII (pentru cele sumare).
La baza prezentei metodologii au stat alaturi de ipotezele si legitatile general-valabile pentru orase de tipul Clujului si o serie de ipoteze specifice, prezentate in ANEXA I.
Prezenta metodologie specifica pentru numaratorile de trafic biciclistic a fost elaborata de directorul executiv CCN Radu Mititean pe baza experientei proprii, a literaturii de profil americane si germane si a consultantei unor organizatii din USA si din cadrul Federatiei Europene a Biciclistilor (ECF). Ea se bazeaza pe si se completeaza cu "Metodologia studiilor de trafic biciclistic" elaborata tot de CCN.
ANEXE:
ANEXA I:
Ipoteze privind utilizarea bicicletei, specifice pentru Cluj-Napoca
ANEXA II:
Sectiuni de numaratoare de trafic biciclistic in Cluj-Napoca
ANEXA III:
Intervale extinse (pentru numaratoare detaliata de trafic biciclistic)
ANEXA IV:
Intervale standard (pentru numaratoare sumara de trafic biciclistic)
ANEXA V:
formular "Fisa de numaratoare detaliata de trafic biciclistic"
ANEXA VI:
formular "Fisa de numaratoare sumara de trafic biciclistic"
ANEXA VII:
Instructiuni de completare a "Fisei de numaratoare detaliata de trafic biciclistic"
ANEXA VIII:
Instructiuni de completare a "Fisei de numaratoare sumara de trafic biciclistic"
ANEXELE sus-mentionate sunt grupate in trei documente .pdf ce pot fi descarcate si de pe site-ul CCN aici:
http://www.ccn.ro/docs/VELORUTIAROMANA2010_Numaratori_trafic_biciclistic_1.pdf
http://www.ccn.ro/docs/VELORUTIAROMANA2010_FISA_Numaratoare_BICI_SUMAR_1.pdf
http://www.ccn.ro/docs/VELORUTIAROMANA2010_FISA_Numaratoare_BICI_DETALIAT_1.pdf
Studiul se inscrie si in campania “Velorutia Romana” derulata la Cluj-Napoca de CCN ca partener local al Asociatiei “Bate Saua” Bucuresti, sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR) si cu sprijinul GEF-SGP, vizand promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de transport cu rol utilitar si recreativ.
DIRECTOR EXECUTIV,
Radu Mititean
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 119 / A / 1992
====================================
APEL LA VOLUNTARIAT
pentru realizarea de
NUMARATORI DE TRAFIC BICICLISTIC IN CLUJ-NAPOCA
1. INTRODUCERE
Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) va efectua in cadrul campaniei VELORUTIA ROMANA la Cluj, printre altele, un studiu de trafic biciclistic in Cluj-Napoca, in toamna anului 2010. Acest studiu va fi o repetare a celui din 2004, permitand analiza evolutiilor si tendintelor, si de asemenea va avea valoare de model, urmand sa poata fi aplicat, cu ajustarile necesare, si in alte localitati si de asemenea treptat extins si repetat mai des, pentru a asigura o monitorizare adecvata a situatiei si evolutiei utilizarii bicicletei ca mijloc de transport urban. Rezultatele vor permite elaborarea unor planuri adecvate de promovare a biciclismului urban si argumentarea credibila a necesitatii si fezabilitatii unor asemenea planuri.
Studiul se bazeaza pe o metodologie proprie, elaborata de CCN, descrisa intr-un document separat ("Metodologia studiilor de trafic biciclistic"). Studiile de trafic se pot face in felurite moduri si la diverse nivele cantitative si calitative. Cel de fata se va axa pe numararea biciclistilor ce trec pe anumite strazi sau piste ("sectiuni") din diverse zone ale orasului ("clase" de localizare - cental, pericentral, cartier mare etc.) si de diverse latimi ("tipuri" de strazi - mari, mici, medii etc.), de adecvare (strazi cu regim clasic, strazi cu limitare de viteza - Zona 30 sau Zona Rezidentiala), pe anumite durate ("durate" de timp ex. standard - 15 minute, sau extins - 30 minute) in anumite intervale orare ("intervale" - de exemplu de la ora 07:45 la ora 08:00) din anumite zile ale saptamanii ("zile" - ex. zile de "lucru central" in saptamana - Ma,Mi,J; zile nelucratoare ex. "weekend initial" - S; "weekend final"- D).
Se vor face numaratori de complexitati diferite (ex. "sumare" - numai numarul de biciclisti ce trec; sau "detaliate" - numar de biciclisti defalcat pe sexe, varsta, tip de bicicleta folosit) si la interpretare se va tine cont si de conditiile meteo, intensitatea traficului motorizat si de alti factori ce influenteaza traficul biciclistic, astfel ca in final rezultatele obtinute pe aceste esantioane sa poata fi extrapolate cu o marja de eroare acceptabila din punct de vedere statistic asupra circulatiei biciclistice pe ansamblul municipiului Cluj-Napoca, indicand numarul mediu de persoane care utilizeaza regulat bicicleta, directiile si intensitatile fluxurilor de biciclisti si variatiile lor in functie de ora, zi din saptamana si situatie meteo. Suplimentar vor rezulta date privind structura parcului de biciclete aflate in uz in Cluj-Napoca (ce tipuri se folosesc) si privind structura pe sexe si grupe de varsta a comunitatii biciclistilor activi clujeni.
Numaratorile de trafic biciclistic vor fi coroborate cu alte procedee de cercetare ce vor fi utilizate in paralel in cadrul proiectului VELORUTIA ROMANA, cum sunt chestionarele pentru elevi si studenti pe tema utilizarii bicicletei, chestionarele pentru firme, anchetele prin intervievarea unor biciclisti etc. , astfel ca prin coroborarea datelor obtinute prin diversele instrumente de cercetare va rezulta o imagine relativ detaliata si fidela asupra situatiei bicicletei in Cluj-Napoca.
Prezentul studiu de trafic biciclistic de tip numaratoare de trafic va oferi informatii multiple si este ieftin, nu necesita esantionari complicate, nu necesita personal specializat si masuri organizatorice deosebite. Numaratorile sumare nu necesita nici o calitate sau organizare specifica, ci doar ca cineva sa stea 15 minute intr-un punct si sa tina minte locul, intervalul orar si numarul de biciclisti vazuti. Numaratorile detaliate necesita atentie si constiinciozitate, spirit de observatie si un nivel minim de cunoastere a tipurilor de biciclete (diferentierea de la distanta intre MTB - city bike - trekking - cursiera - etc.) si implica notarea imediata in fisa de numaratoare tipizata a tuturor informatiilor pe masura inregistrarii lor vizuale de catre operator sau ajutorul acestuia, sau fotografiere digitala a fiecarui biciclist sau grup de biciclisti care trec prin sectiune in intervalul respectiv si analiza ulterioara a materialului foto pentru a extrage informatiile si a completa fisa.
2. METODOLOGIE
Metodologia pentru numaratorile de trafic biciclistic in Cluj-Napoca este:
1. Elaborarea metodologiei generale, formularisticii si planului de actiune;
2. Numaratorile detaliate: Se fac in sectiunile de rang I prevazute in ANEXA II, in intervalele extinse prevazute in ANEXA III, in zile de Ma sau Mi sau J, precum si S si D, deci in minim 3 zile diferite pentru fiecare sectiune si interval, si suplimentar si vineri (dar numai in intervalele de dupa-amiaza).
2.1 Alegere si pregatire operatori: Se aleg operatorii care vor efectua numaratorile detaliate, se listeaza si li se inmaneaza fisele de numaratoare si se stabileste cine la ce sectiuni si pentru ce intevale face numaratorile;
2.2 Efectuarea numaratorilor detaliate, toate in acelasi termen de maxim 10 zile de la declansarea actiunii, evitand zilele cu vreme proasta (ploaie) - daca a fost vremea rea dimineata sau cea mai mare parte din zi.
2.3 Colectarea fiselor si introducerea pe calculator a numarului total de biciclisti inregistrat pe fiecare sectiune pe fiecare interval de timp.
2.4 Analiza rezultatelor nivelelor de trafic biciclistic rezultate: Pe baza lor se stabileste profilul temporal tipic al traficului biciclistic clujean si se identifica orele "de varf" de trafic biciclistic, de nivel intermediar si de trafic redus / absent, si se decide daca numaratorile sumare pentru fiecare sectiune se vor face pe toate intervalele standard din ANEXA IV sau numai pe unele din acele intervale sau pentru mai multe intervale.
3. Numaratorile sumare: Se fac in sectiunile de rang II prevazute in ANEXA II, in intervalele standard din ANEXA IV (toate, sau numai unele, in functie de rezultatul analizei din etapa 2.4), in cate o zi lucratoare din mijlocul saptamanii (Ma sau Mi sau J), precum si in cate o zi nelucratoare (S sau D), deci in minim 2 zile diferite pentru fiecare sectiune si interval, si suplimentar si vineri (dar numai in intervalele de dupa-amiaza).
3.1 Alegere si pregatire operatori: Din randul membrilor activi sau aderenti CCN, dar se poate apela si la voluntari din alte ONG sau alte persoane (rude, prieteni, colegi ai membrilor CCN, daca sunt considerati suficient de seriosi). Scurta instruire, inmanarea fiselor si stabilirea sectiunilor si intevalelor orare ce le revin si a termenului maxim, prin contact direct sau prin e-mail sau prin sitre-ul www.reactieinlant.ro si blogul CCN;
3.2 Efectuarea numaratorilor sumare, toate in acelasi termen de maxim 10 zile de la declansarea actiunii de numaratori sumare, evitand pe cat posibil zilele cu ploaie multa.
4. Numaratori sumare de control, alese aleator sau in caz de suspiciuni privind acuratetea unor numaratori, care vor fi facute de alta persoana, dar in conditii similare (aceeasi sectiune si interval si conditii meteo si tip de zi);
5. Verificarea daca exista suficiente numaratori pentru a acoperi toate sectiunile in toate intervalele si tipurile de zile si de conditii meteo si declansarea unei actiuni suplimentere de numaratori sumare pentru sectiunile / intervalele / conditiile acoperite necorespunzator; Unde numaratorile sumare au inregistrat sub 3 biciclisti, se va repeta numaratoarea pe un inteval extins (30 min);
6. Introducerea pe calculator a toturor datelor rezultate din numaratorile detaliate si sumare;
7. Analiza datelor, validare, concluzii
8. Publicarea rezultatelor, follow-up;
Observatii:
1. La sectiunile cu acelasi numar de ordine (ex. CJ15A, CJ15B, CJ15C, CJ15D) numaratorile de trafic se pot face concomitent, de catre aceesi persoana sau echipa de persoane cu rol de operator. De regula este vorba de cele doua sensuri ale aceleiasi strazi; Mai rar este vorba de strazi diferite care se intersecteaza si un operator stand la intersectie poate numara biciclistii ce trec prin ambele sectiuni.
2. Numaratorile detaliate se fac in sectiunile de rangul I, pentru o zi din mijlocul saptamanii (Ma, Mi sau J) si pentru S si pentru D, optional si pentru L dupa-amiaza si V dupa-amiaza.
3. Explicatie prescurtari din capul de tabel al ANEXEI II: Nr = numar curent; Rng= rang; Cod sct = cod sectiune;
4. La baza metodologiei pentru prezentul plan de numaratori de trafic biciclistic in Cluj-Napoca, alaturi de legitatile generale cunoscute privind ciclismul urban si de ipotezele general-valabile pentru ciclismul urban in orasele mari din Romania, s-au prezumat si o serie de situatii specifice municipiului Cluj-Napoca, identificate empiric si prezumptiv, enumerate in ANEXA I.
3. ALTE PREVEDERI
Rezultatele numaratorilor se consemneaza in fisele-tip pentru numaratori detaliate (ANEXA V) respectiv sumare (ANEXA VI).
Modul de completare a fiselor-tip de numaratoare este prevazut in ANEXA VII (pentru cele detaliate) respectiv ANEXA VIII (pentru cele sumare).
La baza prezentei metodologii au stat alaturi de ipotezele si legitatile general-valabile pentru orase de tipul Clujului si o serie de ipoteze specifice, prezentate in ANEXA I.
Prezenta metodologie specifica pentru numaratorile de trafic biciclistic a fost elaborata de directorul executiv CCN Radu Mititean pe baza experientei proprii, a literaturii de profil americane si germane si a consultantei unor organizatii din USA si din cadrul Federatiei Europene a Biciclistilor (ECF). Ea se bazeaza pe si se completeaza cu "Metodologia studiilor de trafic biciclistic" elaborata tot de CCN.
ANEXE:
ANEXA I:
Ipoteze privind utilizarea bicicletei, specifice pentru Cluj-Napoca
ANEXA II:
Sectiuni de numaratoare de trafic biciclistic in Cluj-Napoca
ANEXA III:
Intervale extinse (pentru numaratoare detaliata de trafic biciclistic)
ANEXA IV:
Intervale standard (pentru numaratoare sumara de trafic biciclistic)
ANEXA V:
formular "Fisa de numaratoare detaliata de trafic biciclistic"
ANEXA VI:
formular "Fisa de numaratoare sumara de trafic biciclistic"
ANEXA VII:
Instructiuni de completare a "Fisei de numaratoare detaliata de trafic biciclistic"
ANEXA VIII:
Instructiuni de completare a "Fisei de numaratoare sumara de trafic biciclistic"
ANEXELE sus-mentionate sunt grupate in trei documente .pdf ce pot fi descarcate si de pe site-ul CCN aici:
http://www.ccn.ro/docs/VELORUTIAROMANA2010_Numaratori_trafic_biciclistic_1.pdf
http://www.ccn.ro/docs/VELORUTIAROMANA2010_FISA_Numaratoare_BICI_SUMAR_1.pdf
http://www.ccn.ro/docs/VELORUTIAROMANA2010_FISA_Numaratoare_BICI_DETALIAT_1.pdf
Studiul se inscrie si in campania “Velorutia Romana” derulata la Cluj-Napoca de CCN ca partener local al Asociatiei “Bate Saua” Bucuresti, sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR) si cu sprijinul GEF-SGP, vizand promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de transport cu rol utilitar si recreativ.
DIRECTOR EXECUTIV,
Radu Mititean