•3/04/2014 05:33:00 p.m.
Asociatia turistica sportiva
civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133
ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675
RNPJFSP: 3561 / A / 1992
========================================
BICICLETA - CAMPIOANA EFICIENTEI
ENERGETICE
5
Martie este Ziua Mondiala a Eficientei Energetice, o tema-cheie pentru rezolvarea
problemei asigurarii energiei necesare societatii moderne. Cu acest prilej, Clubul
de Cicloturism "Napoca" (CCN) si celelalte organizatii membre ale
Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR) reamintesc faptul ca bicicleta este
dovedita ca fiind modul terestru de deplasare cel mai eficient energetic din
toate cele existente. Un motiv in plus de a promova bicicleta ca optiune de
mobilitate in special urbana, pe care autoritatile publice continua sa o
neglijeze in Romania.
Tema
eficientei cu care este utilizata energia apare tot mai mult in dezbaterea
politica si academica, in preocuparile din economie si societate, dar este prea
mult axata pe chestiuni industriale si tehnologice si pe eficienta energetica a
cladirilor, motoarelor sau diverselor procese, neglijand un domeniu esential
pentru eficienta energetica - cel al mobilitatii, al transporturilor, unde exista
un imens potential de imbunatatire a situatiei prin promovarea formelor de
deplasare cu consum de energie cat mai redus.
Bicicleta
este cel mai eficient mod de transport terestru din punct de vedere energetic,
depasind mersul pe jos, trenul si toate categoriile de autovehicule, motiv
suplimentar pentru care ar merita promovata in special ca mijloc cotidian de
transport in mediul urban. Astfel, studiile de specialitate arata ca deplasarea
cu bicicleta, la viteza obisnuita de 15-20 km /h se face cu o eficienta
energetica de doua-trei ori mai mare fata de mersul pe jos, de patru-cinci ori
mai mare decat deplasarea cu mopedul sau trenul, de sase-opt ori mai mare decat
deplasarea cu automobilul daca sunt mai multi pasageri, si de circa noua-zece
ori mai mare decat prin inot sau calare pe cal. Daca intr-un automobil este o
singura persoana, eficienta energetica a deplasarii este de zeci de ori mai
redusa decat daca deplasarea s-ar face pe bicicleta, cifrele exacte depinzand
si de viteza masinii, eficienta scazand la viteze mari din cauza cresterii
exponentiale a frecarii cu aerul.
Este
de mentionat si faptul ca eficienta motorului unui autoturism actual este de
circa 25%, la acelasi nivel cu cea a corpului uman in ce priveste
transformarea, prin "ardere" a combustibilului (alimentelor, in cazul
omului) in energie mecanica. Eficienta de transmitere a fortei de la picioarele
omului, prin pedalare, la roata motrice, se apropie la o bicicleta bine
intretinuta de 100%, iar din punct de vedere al transportului de greutati,
bicicleta are cel mai bun raport din toate vehiculele, putand transporta normal
mase de peste zece ori masa proprie, raport care la autovehicule este cu mult
inferior, explicand si eficienta mult mai redusa.
Asigurarea
necesarului de energie pentru civilizatia umana se poate face prin reducerea
nevoilor de energie inclusiv prin cresterea eficientei energetice, o
alternativa mult mai ecologica si economica fata de continuarea cresterii si
consumului de energie, facut cu distrugerea mediului natural prin exploatarea
resurselor neregenerabile cum sunt carbunele, gazul metan, petrolul si uraniul,
dar si prin producerea de energie doar aparent "verde" cum sunt
"padurile" de eoliene si sutele de microhidrocentrale ce sunt pe cale
sa distruga peisajul, biodiversitatea si ecosistemele raurilor Romaniei.
In
cadrul promovarii eficientei energetice, domeniul transporturilor ar trebui sa
beneficieze de atentie sporita, inclusiv prin reducerea transporturilor
motorizate rutiere si promovarea celor cu eficienta energetica inalta, ce pe
plan interurban si international trebuie sa insemne in special promovarea
transportului feroviar, iar pe plan urban si periurban ar trebui sa insemne
promovarea transportului public si a bicicletei.
Cluj-Napoca,
4 martie 2014
RADU
MITITEAN
director
executiv - Clubul de Cicloturism Napoca (CCN)
presedinte
- Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)
Un grafic sugestiv care circula pe Internet: