•3/16/2014 03:34:00 p.m.
Asociatia turistica sportiva
civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133
ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================
Protest:
MARSUL BICICLISTILOR CLUJENI INTERZIS
ABUZIV DE AUTORITATI
Sambata,
15 martie 2014, ar fi trebuit sa aiba loc a 78-a editie lunara a Marsului
Biciclistilor Clujeni, organizata de Clubul de Cicloturism "Napoca"
(CCN). Actiunea a fost insa interzisa abuziv de autoritati, de doua ori
succesiv, inclusiv dupa ce, tot la sugestia lor, a fost modificata ora si zona
de desfasurare incat sa fie doar in periferia orasului, departe de alte
manifestari declarate in ziua respectiva.
Intentia
CCN, ca organizator, era ca marsul sa debuteze la ora 14:00 in piata Unirii, si
sa treaca si pe Splaiul Independentei, cu tinerea unui moment de reculegere
pentru biciclistul ucis recent acolo de un sofer beat care a trecut pe rosu. CCN
a depus la autoritati declararea manifestarii luni 10 martie dimineata, iar
Primaria avea, conform art. 11 din Legea 60 / 1991, la dispozitie 48 de ore
pentru a analiza, si eventual hotari si notifica catre CCN decizia motivata de
interzicere, pe unul din motivele prevazute de lege, cum este de exemplu
situatia in care la acea ora pe acea zona / traseu era deja declarata o alta
manifestare, sau urma sa se desfasoare lucrari tehnico-edilitare de mare
amploare, sau scopul si natura manifestarii incalca normele legale si bunele
moravuri,(conform art.5, 9 si 10 din Legea 60 / 1991.
Primaria
clujeana nu a transmis oficial o decizie de interzicere a manifestarii, in
termenul legal, astfel ca CCN putea considera marsul ca implicit legal, insa
neoficial am aflat telefonic ca ar fi probleme de interferare, din cauza orei
si traseului propus, cu manifestari declarate in zona centrala, de unele
organizatii civice maghiare respectiv de organizatia Noua Dreapta si respectiv
de un meci de fotbal anuntat la Cluj Arena de care Politia ar fi ingrijorata ca
ar putea genera turbulente din cauza unor suporteri potential violenti.
Fiind
de buna-credinta, desi a primit prin e-mail decizia de interzicere a marsului
in forma declarata abia joi, 13 martie, in afara termenului in care Primaria
putea comunica interdictia, si cu o motivare evident netemeinica, si deci
abuziva si sub acest asepect, CCN s-a oferit sa modifice ora, locul de incepere
si finalizare si traseul, inclusiv sa desfasoare actiunea numai spre seara si
numai in periferii ale orasului, la kilometri distanta de alte manifestari de
care am aflat din presa.
Primaria,
printr-un director, nu ne-a prezentat in concret ce alte manifestari, la ce ore
si pe ce trasee sau zone sunt declarate, pentru a putea depune o declarare a
marsului cu o ora si traseu care sa nu se mai interfereze cu manifestari deja
declarate, si a invocat pretextul pueril si nelegal ca suporteri turbulenti ai
echipelor de fotbal ar putea pune in pericol biciclistii din mars la orice ora
in orice colt din oras si prin urmare, chipurile spre binele biciclistilor, ar
trebui sa fie interzisa orice manifestare biciclistica la orice ora in orice zona
a Clujului in acea zi...
Dupa
multe discutii tensionate, in care si noi am subliniat caracterul absolut
nelegal si abuziv al acestor "argumente", ni s-a sugerat verbal sa
depunem o noua declaratie, pentru o ora spre seara si un traseu care sa ramana
in partea estica o orasului, departe de zona centrala si de zona stadionului
Cluj Arena.
Prin
urmare, nedorind un conflict cu autoritatile, am cedat sugestiilor lor, desi
erau neintemeiate, si am depus o noua declarare a marsului, cu plecare si final
din zona Bibliotecii Judetene din cart.Marasti, de la ora 17:00, si cu un
traseu exclusiv prin zona estica o orasului, prin cartierele Marasti, Someseni,
Gheorgheni si Iris.
Sambata
am gasit in casuta de e-mail o noua decizie de interzicere a marsului
biciclistilor, de aceasta data fara invocarea unui motiv concret, ci doar cu
trimiterea generica la art.10 din Legea 60/1991, desi in mod evident niciunul
din motivele prevazute de acea norma legala nu era incident, fiind de aceasta
data si mai pregnant caracterul ilegal al intrerdictiei. Prin urmare, CCN a
decis sa anuleze manifestarea si, la locul in care urma sa inceapa editia
lunara martie 2014 a Marsului Biciclistilor Clujeni, a comunicat biciclistilor
adunati in numar destul de mare ca se vede silit sa anuleze actiunea in urma
interdictiei comunicata de autoritati, chiar daca este ilegala si abuziva,
pentru ca este prea tarziu sa fie contestata si suspendata in timp util, si
apoi anulata in justitie, in instanta de contencios administrativ.
Tinem
la dispozitia oricarei persoane interesate documentele legate de acest
mars interzis, de exemplu cele doua
declaratii depuse la autoritati si cele doua notificari abuzive de interzicere,
comunicatul initial, legislatia aplicabila si alte asemenea.
Reprezentantii
CCN s-au deplasat fara biciclete in zona Bibliotecii Judetene, pentru evitarea
unor inscenari, provocari sau trucaje foto / video din partea autoritatilor sau
agentilor acestora, de tipul unor grupe de "false flag operation"
recrutate din randul organizatiei de tineret a unui anumit partid sau din
personalul anumitor autoritati specifice, dat fiind ca autoritatile s-au
dovedit, inclusiv la nivel national, capabile de orice ilegalitate si abuz mai
ales in ultima perioada (a se vedea actiunile jandarmeriei fata de
manifestantii de la Pungesti contra exploatarii prin fracturare hidraulica a
gazelor de sist sau contra cetatenilor care au manifesat pasnic contra
proiectului minier Rosia Montana), mai ales ca Primaria clujeana a manifestat
constant o atitudine antibiciclistica si in concret a si amenintat telefonic cu
amenzi maxime pentru organizatori si participanti in cazul in care totusi ar
avea loc vreo manifestare biciclistica in 15 martie.
Precizam
ca nu cunoastem daca acest nou abuz, comunicat de Prmarie, isi are originea in
vointa conducerii Primariei clujene, a Politiei sau a Jandarmeriei, sau a mai
multora sau tuturor acestor trei structuri reprezentate in comisia locala
special constituita cu privire la manifestari publice, cea care poate, conform
art.10 din Legea 60/1991, sa recomande Primarului interzicerea manifestarii
declarate sau conditionarea ei de modificarea traseului si orarului acesteia. Ne
rezervam dreptul sa intreprindem demersurile legale pentru identificarea celor
vinovati de acest abuz si tragerea lor la raspundere legala, inclusiv prin
formularea de plangeri penale pentru comiterea infractiunii de abuz in
serviciu, fiind indicii temeinice de intrunire a elementelor acestei
infractiuni prevazuta si pedepsita de art.297 din noul Cod Penal.
Subliniem
ca niciuna din clele 77 de editii lunare ale Marsului Biciclistilor Clujeni pe
care le-am organizat cu incepere din septembrie 2007 nu a produs niciun
incident sau tulburare a linistii publice sau bunelor moravuri, cum nu au
produs nici marsurile organizate in trecutul mai indepartat (cu incepere din
1998) si nicio alta manifestare publica organizata sau coorganizata de CCN, si
ca toate au fost declarate autoritatilor conform prevederilor legale.
Dealtfel,
in 15 martie dupa-amiaza am verificat si documentat fotografic situatia din
Piata Unirii, din piata Avram Iancu, de pe Bd.21 Decembrie 1989 si de pe Calea
Dorobantilor, de pe Splaiul Independentei si Aleea Stadion si alte piete si
artere centrale din oras si din zona Stadionului "Cluj Arena" in
intervalul orar in care trebuia sa inceapa marsul declarat de noi si abuziv
interzis de autoritati, si am constatat, cum era previzibil, ca nu existau manifestari
publice care sa obstructioneze arterele de circulatie pe care ar fi urmat sa
treaca si marsul biciclistic, si nici macar grupuri masive de persoane in
apropierea acestora, cu atat mai putin incidente violente sau alte tulburari.
Mentionam
ca nu este primul abuz al autoritatilor cu privire la marsurile biciclistilor
organizate de Clubul de Cicloturism "Napoca", mai inregistrandu-se si
in trecut interziceri abuzive, de exemlplu una intr-o luna de iarna, cand ni
s-a comunicat interzicerea marsului declarat, sub motivul, lipsit de temei
legal, ca ar putea fi conditii meteo si de carosabil inadecvate circulatiei
biciclistice, desi era evident ca, in conformitate cu prevederile legale
actuale, asa cum sunt ele, insasi organizatorii ar fi trebuit sa anuleze
actiunea daca in concret la momentul debutului ei se inregistra situatia de
fapt prevzuta de lege (carosabil acoperit cu gheata, zapada sau polei), si nu
autoritatile cu multe zile inainte sa interzica manifestarea pentru ca ar putea
eventual interveni, data fiind perioada anului, o asemenea situatie.
Atitudinea
negativa si abuziva a autoritatilor este foarte probabil direct legata de
faptul ca, in calitate de ONG militant promotor al biciclismului urban si
protectiei mediului in Cluj-Napoca, Clubul de Cicloturism "Napoca"
(CCN) a fost un critic constant si acerb al politicilor si practicilor
primariei clujene in materie de mobilitate urbana in general si de masuri
legate de circulatia biciclsitica si pietonala in special si a denuntat
constant favorizarea circulatiei automobilistice in dauna formelor durabile de
transport, calitatea inadecvata a putinelor infrastructuri pentru biciclete,
tergiversarea sistematica a adoptarii noului PUG dar si a indeplinirii
promisiunilor repetate privind realizarea de noi piste de biciclete si
rezolvarii deficientelor celor existente si alte asemenea.
Este
de remarcat faptul ca, spre deosebire de actiunile CCN, autoritatile nu s-au
manifestat represiv fata de alte actiuni biciclsice in oras, inclusiv fata de
cele care nici macar nu sunt declarate conform legii dar pe de alta parte au
numar mai ridicat de participanti si duc la blocarea traficului motorizat pe
intreaga artera de circulatie respectiva, nu doar ocuparea unei benzi de circulatie
cum se intampla la marsurile biciclsitice organizate de CCN. Tolerarea
"Critical Mass"-urilor din ultima zi de vineri a lunii (in care CCN
nu are nicio implicare), dar si a unor manifestatii pe teme politice sau de
mediu care au durat luni de zile, chiar in zona centrala a orasului, in
contrast cu manifestatiile organizate de CCN, arata ca autoritatile au o
specifica incrancenare contra CCN, probabil si pentru ca a mers la nevoie si
dincolo de simplele memorii, strangeri de semnaturi de sustinere, proteste
mediatice si de strada, si a actionat si invins de multe ori in instantele
judecatoresti abuzurile autoritatilor locale si a denuntat specific si
documentat ilegalitatile acestora.
Solicitam
autoritatilor (Primariei clujene si eventual, daca e cazul, Politiei si
Jandarmeriei) sa isi ceara public scuze fata de interzicerea abuziva a Marsului
Bicilistilor Clujeni din 15 martie 2014 si sa ii identifice si sanctioneze pe
cei vinovati, in caz contrar fiind nevoiti sa ne adresam noi organelor de
urmarire penala in acest sens, inclusiv pentru a preveni repetarea acestor
abuzuri contra dreptului constitutitional la intrunire si manifestare pasnica,
drept care ar trebui sa se bucure de un deosebit respect intr-o tara care se
pretinde stat de drept si este membra a Uniunii Europene.
Cluj-Napoca, 16 martie 2014
av.Radu Mititean
director executiv CCN