•3/06/2014 04:03:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva
civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133
ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675
RNPJFSP: 3561 / A / 1992
========================================
STOPATI ALCOOLUL LA VOLAN CARE UCIDE BICICLISTI SI PIETONI !
Protest contra neimplicarii adecvate a autoritatilor in reducerea
accidentelor rutiere carora le cad victima participantii vulnerabili la traficul urban
Siguranta rutiera se afla in
Romania la un nivel inacceptabil de scazut si e net mai redusa fata de media
europeana, existand un risc nejustificat de crescut accident grav sau mortal ce
ii vizeaza in special pe participantii vulnerabili la trafic, cum sunt pietonii
si biciclistii. Cauzele principale sunt deficientele de continut si aplicare a
legii, dar si problemele de infrastructura rutiera si tolerarea si chiar
incurajarea de catre autoritati a unei culturi pro-automobilistice agresive.
In acest sens, este evidenta tratarea
cetatenilor ca fiind de rang inferior odata ce au coborat din autoturism si
plasarea celor vulnerabili in postura de vinovati prezumati prin politicile de
descurajare a circulatiei pietonale si biciclistice, adesea mascate de ipocrite
concursuri de legislatie rutiera pentru copii sau aberante restrictii de acces
pietonal sau biciclistic cu scopul declarat al "protejarii" acestora.
Inmormantarea care are loc joi 6
martie 2014 la amiaza mentine in actualitate tristul eveniment de duminica, 2 martie 2014, dimineata, cand un
sofer beat, conducand in viteza o masina sport, a trecut pe rosu intr-o
intersectie semaforizata din Cluj-Napoca (Splaiul Independentei cu podul de la
Hotel Napoca), spulberand un biciclist care trecea pe culoarea verde a
semaforului si fugind apoi de la locul faptei. Accidentul in care tanarul
T.B. l-a ucis din culpa pe varstincul muzician Dan Victor, aflat pe
drum de la biserica spre casa, pe bicicleta, este din pacate unul dintr-o lunga
serie de accidente de acest gen, ce par a se inmulti in ultimii ani.
In Cluj-Napoca, la fel ca in
multe mari orase din Romania, soferi sub influenta alcoolului sau cu permisul
suspendat si de regula si conducand cu viteze mult peste limita legala, comit
accidente grave, in multe fiind raniti grav sau ucisi pietoni si biciclisti care
trec pe verde sau pe trecerea de pietoni, pe cand ei se aleg doar cu o avarie
la masina si multi mai si fug de la locul faptei.
Printre cauzele fenomenului este
si faptul ca autoritatile fac mult prea putin pentru stavilirea acestor porniri,
atat in ceea ce priveste asprimea legilor, pe care Parlamentul si Guvernul mai
mult le imblanzesc, cat si in ceea ce priveste controalele in trafic facute de
Politia Rutiera pentru depistarea si sanctionarea celor care conduc sub
influenta alocoolului sau cu viteza excesiva sau fara permis valabil de
conducere, precum si in ce priveste sanctiunile aplicate de justitie, care
trateaza cu excesiva blandete asemenea cazuri desi sunt de un pericol social
foarte ridicat.
Astfel, cu cativa ani in urma, un
personaj cu pemisul de conducere suspendat, C.P., a spulberat pe o trecere de
pietoni pe bd.1 Decembrie 1918 o mamica cu copilul in carucior. A fost
condamnat penal la numai doi ani si sase luni de inchisoare... si inca cu.suspendare!
Faptul ca era fost prefect nu e de natura sa nu incurajeze pe altii, mai putin
influenti, sa se comporte la fel, daca vad ca asemenea fapte se sanctioneaza
atat de bland.
Un alt personaj, G.H., conducand
beat un Porsche tot pe bd.1 Decembrie 1918 si intrand pe contrasens, a ucis o
intreaga familie, apoi a fugit de la locul faptei, si a scapat executand
efectiv doar doi ani si sapte luni de inchisoare. Un alt personaj, H.O.T a
condus si el beat, a ucis un tanar pe trecerea de pietoni in p-ta Avram Iancu
si a fugit de la locul faptei, si a executat efectiv o condamnare tot de numai doi
ani si sapte luni. Iar un altul, P.G., a ucis, tot pe bd.1 Decembrie 1918, doi
varstnici care traversau regulamentar strada pe trecerea de pietoni. Si acest
sofer era beat si avea viteza mult peste limita legala, si a primit o
condamnare relativ usoara. In 19 februarie 2014 un alt sofer aflat sub
influenta alcoolului a spulberat un pieton pe o trecere de pietoni pe str.
Corneliu Coposu. Lista poate continua mult.
Clubul de Cicloturism
"Napoca" (CCN) reinnoieste apelul adresat Parlamentului de a modifica
legislatia rutiera conform propunerilor facute de Federatia Bicicilistilor din
Romania (FBR) si ignorate de autoritati, desi sunt bazate pe bunele practici pe
plan international, cu care actualele norme legale sunt in grava discordanta,
fiind unele dintre cele mai nefavorabile din Europa la adresa biciclistilor si
pietonilor si incurajand in mod tacit automobilismul si agresivitatea in trafic
prin sanctiuni modice si favorizarea vehiculelor motorizate.
Astfel, este aberant sa se
interzica circulatia cu bicicleta pe orice drum public sub varsta de 14 ani, sa
se pretinda biciclistilor sa poarte imbracaminte cu elemente
fluorescent-reflectorizante pe langa echiparea bicicletei cu multiple surse de
lumina si catadioptri, sa li se recomande purtarea unor casti de protectie etc.
in mediul urban, iar pietonilor sa li se lase doar un metru de trotuar si sa li
se interzica traversarea strazii prin loc nemarcat impunand ocoluri de sute de
metri pana la proxima trecere de pietoni si sa li se dea verde la semafor mai
rar si timpi mult mai scurti decat autovehiculelor, in schimb acestea sa fie
puternic favorizate de majoritatea prevederilor actuale iar sanctiunile pentru
soferi sa fie adesea modice.
De asemenea, CCN face un nou apel
catre Politia Rutiera si celelalte organe abilitate sa aplice normele legale,
pentru acordarea unei mai mari atentii depistarii si sanctionarii soferilor
care conduc sub influenta bauturilor alcoolice sau cu viteza excesiva, a celor
care nu acorda prioritate pietonilor si biciclistilor cand acestia sunt
indreptatiti, care blocheaza abuziv trotuarele si pistele pentru biciclete sau
care se manifesta agesiv in trafic la adresa altor participanti, in special a
celor mai vulnerabili.
CCN reinnoieste si apelul
adresat Primariei clujene de a realiza mult-promisa retea de piste si alte cai
de comunicatie specifice sau favorabile biciclistilor, dar cu conditia
respectarii bunelor practici in domeniu, atat ca detaliu tehnic ( latime utila
de minim 1,50 metri pe sens, spatii de siguranta, marcare adecvata etc.) cat si
ca si conceptie ( respectarea principiilor directitudinii, continuitatii si
utilitatii), nu ca cele realizate pana in prezent, care in cea mai mare parte
sunt nu doar o bataie de joc la adresa biciclistilor, dar si un adevarat
pericol public favorizand producerea de accidente - a se vedea cazul
"pistelor" de pe str. Horea sau Calea Dorobantilor sau bd.21
Decembrie 1989 sau str.Avram Iancu, ce ar trebui mai bine desfiintate decat sa
fie mentinute in forma actuala.
Din toate aceste motive, Clubul
de Cicloturism "Napoca" declara ca autoritatile publice centrale si
locale din Romania, inclusiv cele clujene, poarta o parte semnificativa din
responsabilitatea pentru multe din accidentele de circulatie petrecute in
ultimii ani in care au fost accidentati grav sau mortal pietoni si biciclisti
care circulat regulamentar si considera ca situatia actuala nu mai poate continua
in acest mod, trebuind actionat la cauze, dar nu descurajand in continuare
circulatia pietonala si biciclistica, cum par sa intentioneze anumiti demnitari
si functionari publici ce par sa vada lumea inconjuratoare numai prin parbrizul
masinii de serviciu.
Cluj-Napoca, 6 martie 2014
DIRECTOR EXECUTIV,
Radu Mititean