•6/02/2016 02:16:00 a.m.
Asociatia
turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL
DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str.
Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457
Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel.
0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF:
5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
====================================
AVANTAJELE UTILIZARII BICICLETEI
- scrisoare deschisa catre
candidatii la functia de
primar, consilier local si judetean -
Bicicleta ar trebui sa fie,
alaturi de transportul public si deplasarea pietonala, un subiect important in
viziunea, discursul si programele partidelor, aliantelor si candidatilor la
alegerile locale din 5 iunie 2016, pentru ca este o piesa importanta in
sistemul de mobilitate urbana durabila pentru orasele noastre atat de sufocate
acum de poluarea si ambuteiajele generate de traficul automobilistic tot mai
intens din cauza ca nu s-au promovat alternativele.
Cu toate acestea, multi
candidati sunt inca prizonierii erei automobilistice, pe care statele
occidentale se straduiesc sa o lase in urma, considerand-o ca o eroare in
dezvoltarea urbana a secolului trecut. Sunt mult prea multi candidati care nu
inteleg sau se prefac ca nu inteleg faptul ca paradigma automobilistica a
mobilitatii urbane este una perdanta si ca oricum pe termen mediu si lung nu
mai poate fi forma principala de transport in orase.
Unii candidati se declara
sprijinitori ai utilizarii bicicletei, dar in concret nu propun decat masuri
minore sau improvizatii, in schimb incearca sa vrajeasca electoratul cu
solutiile secolului trecut, de tip autostrazi suspendate sau pasaje subterane, noi
inele si centuri, parkinguri si latiri de carosabil in dauna trotuarelor si
spatiilor verzi, si alte masuri care de fapt incurajeaza circulatia cu
autoturismul in oras si nu fac decat sa agraveze problemele si sa amane solutiile
durabile, deoarece e dovedit ca infrastructura genereaza trafic...
Alti candidati sunt chiar in
stare in anul de gratie 2016 sa declare fatis ca ei vad bicicleta ca pe un moft
si ca traficul trebuie "fluidizat" si facilitata circulatia
automobilistica, nicidecum descurajata in mod activ, si ca "orasul fiind
aglomerat, nu mai e loc si de infrastructuri pentru biciclete", ignorand
faptul ca bicicleta ocupa mult mai putin spatiu si in deplasare si in
stationare decat un autoturism si, cum in medie sunt mai putin de doua persoane
intr-un autoturism, fiecare biciclist in plus inseamna aproape un autoturism in
minus, astfel ca pe ansamblu aglomeratia scade.
Aceasta mare eficienta spatiala
a bicicletei se adauga caracterului nepolunat si sanatos si altor aventaje, si
face ca promovarea utilizarii bicicletei sa fie nu o optiune, ci o necesitate
inevitabila in orase. Raportul intre cost si beneficiu este excelent pentru
infrastructurile pentru circulatia bicicletelor, insa pistele pentru biciclete
si celelalte amenajari trebuie sa fie facute corect, asigurand confort si
siguranta, directitudine si utilitate, si nu sa fie facute in bataie de joc,
prea inguste, discontinue, cu obstacole si fara spatii de siguranta si cu alte
deficiente, cum sunt acum in majoritatea oraselor din Romania cea mai mare
parte din ceea ce autoritatile locale pretind ca ar fi "piste pentru
biciclete" desi nu isi merita numele si risca sa compromita ideea.
Speram ca toti candidatii sa
inteleaga cat de importanta este calitatea infrastructurii pentru biciclisti si
ca bunele practici internationale prevad latime utila de minimum 1,50 metri pe
sens, spatii de siguranta spre carosabil, parcari si trotuare, suprafata de
rulaj din asfalt fin, fara curbe prea stranse si fara borduri, gratare de canal
si alte obstacole, semnalizare si marcare rutiera buna, curatare periodica etc.
si mai ales ca pistele pentru biciclete trebuie facute acolo unde este obiectiv
nevoie de ele - pe directiile si arterele de interes, unde e trafic intens
motorizat si / sau biciclistic si zone si puncte de interes, nu prin periferii
si strazi mici, unde au crezut unii edili ca "mai e loc si pentru
ele" ca sa bifeze o statistica, sau pe directii unde numarul actual si
potential viitor de biciclisti este redus si deci nu justifica nici sub acest
aspect o segragare a traficului si o infastructura dedicata, ci este suficienta
calmarea traficului prin instituirea regimului de zona rezidentiala sau zona
30, descurajarea sau impiedicarea traficului motorizat greu sa de tranzit,
instalarea de limitatoare de viteza, scumpirea parcarilor si reducerea
numarului lor si sanctionarea prompta a stationarii autoturismelor in afara
spatiilor special destinate parcarii.
Apelam la toti candidatii la
functia de primar si consilier local in orasele mari si medii ale Romaniei,
precum si cei la calitatea de consilier judetean, sa se documenteze cu privire
la problemele si solutiile de mobilitate urbana durabila, sa inteleaga si
accepte ca autoturismul nu poate fi elementul principal de deplasare in orase.
Dorim sa declare public ca sustin
promovarea utilizarii transportului public, bicicletei si deplasarii pietonale
ca alternative la traficul automobilistic, intelegand ca promovarea bicicletei
trebuie facuta pentru ca nu este in folosul biciclistilor, ci a intregii
comunitati.
Speram ca, daca vor fi alesi,
vor formula propuneri si vor lua decizii cu consultarea specialistilor,
cetatenilor si organizatiilor de biciclisti, tinand cont de bunele practici pe
plan international si invatand din greselile facute in anii 60-70 ai secolului
trecut de edilii oraselor occidentale in loc sa le repete, cum s-a facut in
ultimii 25 de ani, cu consecintele vizibile tot mai mult in ziua de azi.
Cluj-Napoca, 2 iunie 2016
Radu Mititean
director
executiv - Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN)
presedinte
- Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)
ANEXA:
DECLARATIE PUBLICA
adoptata de Federatia Biciclistilor din Romania
privind
AVANTAJELE UTILIZARII BICICLETEI
BICICLETA:
· Este un mijloc de transport modern, de viitor, tot mai utilizat in statele dezvoltate din UE si
din alte zone ale lumii.
· Are un potential
de utilizare in Romania foarte mare,
dar inca foarte putine valorificat.
· Este benefica
economiei, putand crea noi locuri de munca, dezvolta noi structuri de
productie si servicii specifice, atrage investitii si clienti externi, promova
tehnologii moderne si atrage dezvoltare economica durabila a unor zone sau
sectoare.
· Este benefica
social, din punct de vedere al integrarii si armoniei, atenuand perceptia
discrepantelor si inegalitatii ( intre sofer si nesofer, posesor de vehiul
foarte scump si foarte ieftin, intre cine conduce si cine e doar pasager etc.),
facilitand mobilitatea si a celor dezavantajati, promovand un contact mai
efectiv intre oameni, facilitand interactiunea si incluziunea sociala, dialogul
si relatiile interumane intr-o masura mult mai mare decat in cazul deplasarii
cu autoturisme.
· Este benefica
cunoasterii de sine, precum si cunoasterii altor oameni si o mai buna cunoastere
si intelegere a mediului antropic si natural inconjurator, asigurand
posibilitatea unei perceptii mai directe si nemediate asupra celor din jur intr-o
masura mult mai mare decat in cazul deplasarii cu mijloace de transport
motorizate sau care prin viteza ridicata sau separarea de mediu si de semeni
reduc contactul si perceptia.
· Este eficienta
spatial, ocupand o suprafata redusa atat in deplasare cat si in stationare,
reducand aglomeratia in trafic si suprafata necesara pentru caile de comunicatie
si parcari.
· Este un mijloc de transport relativ ieftin, accesibil practic aproape oricui si ca achizitionare si ca intretinere,
mai ales in comparatie cu un autoturism, iar costurile pentru realizarea si intretinerea
infrastructurilor specifice sunt mult mai reduse decat pentru alte forme de
transport, realizand deci si importante economii la bugetele publice.
· Se integreaza usor si bine cu alte forme de transport (
rutier, aerian, feroviar, naval) si favorizeaza transportul intermodal.
· Este un mijloc de transport ecologic, care nu emite noxe si nu produce zgomot, fiind totodata
foarte eficient energetic, avand ciclu de viata potential lung, necontinand
componente toxice sau greu reciclabile si consumand relativ putine resurse la
producere, intretinere si dezafectare.
· Este un mijloc de transport relativ comod, permitand prin tehnologiile moderne parcurgerea cu un efort
fizic redus sau mediu a unor distante apreciabile in timp rezonabil, inclusiv in
caz de relief neplat sau necesitatea de a transporta si bunuri sau alte
persoane.
· Este un mijloc de transport suficient de rapid pentru diversele utilizari, fiind
de exemplu in mediul urban in foarte multe cazuri in medie chiar semnificativ
mai rapid decat autoturismele.
· Permite invatarea
usoara a conducerii ei pentru aproape oricine, indiferent de varsta, nivel
de instruire, capacitati fizice si alti factori.
· Este utilizabila legal
si in siguranta de aproape
oricine si in aproape orice situatii, inclusiv la varste foarte fragede sau inaintate
sau in stari fiziologice sau de sanatate mai particulare sau in prezenta altor
factori care ar impiedica legal sau practic conducerea unui vehicul de alt tip.
· Este un vehicul sanatos,
intretinand conditia fizicã, combatand sedentarismul si contribuind la mentinerea
starii de sanatate a utilizatorilor si la sanatatea publica in general, reducand
semnificativ riscul de boli cardiovasculare si de obezitate, dar indirect si de
cancer si alte afectiuni, si neprezentand totodata riscuri pentru sanatatea
utilizatorilor si pentru terti daca este corect utilizata.
· Este un vehicul nepericulos
pentru utilizator si pentru altii, daca este corect utilizata si respectata si
de catre ceilalti, existand un potential redus de accidentare grava a altor
persoane fata de cazul vehiculelor cu motor si existand un potential redus de
accidentare a conducatorului si pasagerilor bicicletei daca infrastructurile si
starea tehnica sunt adecvate si sunt respectate alte cerinte necesare.
· Este un vehicul foarte versatil, fiind un avanatajos mijloc de transport urban cotidian in
scop utilitar, atat pentru deplasare proprie, cat si pentru transport de bunuri
si persoane, inclusiv in scop profesional, dar si un mijloc de deplasare in
scop recreativ, turistic, sportiv, de agrement etc. si un mijloc de agrement
sau sport in sine.
· Permite mare economie
de timp pentru ca in mediul urban este adesea cea mai rapida forma de
transport, ci si pentru ca folosirea ei in scop utilitar este implicit si
exercitiu fizic si poate completa sau suplini timpul (adesea putin sau lipsa)
ce ar trebui special alocat sportului de catre omul modern. Spectrul larg de
itinerarii posibile pentru o anumita deplasare in scop utilitar permite variatia
si implicit experiente cu valenta turistica si de cunoastere fara timp alocat
expres iar viteza mare de deplasare in comparatie cu turismul pedestru permite
vizitarea mai multor obiective intr-un anumit interval temporal si o mare
flexibilitate in planificare si derularea turelor, deci si eficienta.
· Este favorabila turismului,
prin posibilitatea de a da facil si o conotatie turistica deplasarilor in scop
utilitar (alegerea unor trasee mereu noi) in comperatie cu cazul deplasarii cu
mijloace de transport rapide sau in comun sau pe rute de tranzit. De asemenea,
o buna parte din utilizatorii bicicletei in scop utilitar devin in timp
interesati si de cicloturism si viceversa. Cicloturismul permite vizitarea, cu
costuri mai reduse si intr-un timp relativ scurt a multor obiective turistice
naturale si culturale, intr-un mod mai apropiat de naturã si de oameni, mai
prietenos fatã de culturã si mediul inconjurator si care nu submineaza
durabilitatea turismului cum o fac formele motorizate, si necesitand investitii
relativ reduse si aducand venituri ridicate, fiind astfel una din cele mai
dezirabile forme de turism.
· Este favorabila sportului,
deplasarea cu bicicleta fiind implicit si o forma de sport si activitate fizica,
inclusiv in cazurile cand scopul folosirii este unul utilitar sau recreativ. De
asemenea, ciclismul ca sport este atrarctiv pentru practicanti si pentru
public, ramurile, probele si
disciplinele fiind in rapida diversificare si dezvoltare si atragand tot
mai multi participanti dar si spectatori. Ca sport practicat de regula
"outdoor" si implicand de regula efort fizic de durata si multiple
calitati fizice si psihice, ciclismul este mai benefic pentru practicanti decat
multe alte tipuri de sport, cum sunt de exemplu cele cu efort "de varf"
de scurta durata.
Radu Mititean
director
executiv - Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN)
presedinte
- Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)