Author: CCN
•6/02/2016 02:16:00 a.m.


Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
====================================

AVANTAJELE UTILIZARII BICICLETEI
 - scrisoare deschisa catre candidatii la functia de
primar, consilier local si judetean -

Bicicleta ar trebui sa fie, alaturi de transportul public si deplasarea pietonala, un subiect important in viziunea, discursul si programele partidelor, aliantelor si candidatilor la alegerile locale din 5 iunie 2016, pentru ca este o piesa importanta in sistemul de mobilitate urbana durabila pentru orasele noastre atat de sufocate acum de poluarea si ambuteiajele generate de traficul automobilistic tot mai intens din cauza ca nu s-au promovat alternativele.

Cu toate acestea, multi candidati sunt inca prizonierii erei automobilistice, pe care statele occidentale se straduiesc sa o lase in urma, considerand-o ca o eroare in dezvoltarea urbana a secolului trecut. Sunt mult prea multi candidati care nu inteleg sau se prefac ca nu inteleg faptul ca paradigma automobilistica a mobilitatii urbane este una perdanta si ca oricum pe termen mediu si lung nu mai poate fi forma principala de transport in orase.

Unii candidati se declara sprijinitori ai utilizarii bicicletei, dar in concret nu propun decat masuri minore sau improvizatii, in schimb incearca sa vrajeasca electoratul cu solutiile secolului trecut, de tip autostrazi suspendate sau pasaje subterane, noi inele si centuri, parkinguri si latiri de carosabil in dauna trotuarelor si spatiilor verzi, si alte masuri care de fapt incurajeaza circulatia cu autoturismul in oras si nu fac decat sa agraveze problemele si sa amane solutiile durabile, deoarece e dovedit ca infrastructura genereaza trafic...

Alti candidati sunt chiar in stare in anul de gratie 2016 sa declare fatis ca ei vad bicicleta ca pe un moft si ca traficul trebuie "fluidizat" si facilitata circulatia automobilistica, nicidecum descurajata in mod activ, si ca "orasul fiind aglomerat, nu mai e loc si de infrastructuri pentru biciclete", ignorand faptul ca bicicleta ocupa mult mai putin spatiu si in deplasare si in stationare decat un autoturism si, cum in medie sunt mai putin de doua persoane intr-un autoturism, fiecare biciclist in plus inseamna aproape un autoturism in minus, astfel ca pe ansamblu aglomeratia scade.

Aceasta mare eficienta spatiala a bicicletei se adauga caracterului nepolunat si sanatos si altor aventaje, si face ca promovarea utilizarii bicicletei sa fie nu o optiune, ci o necesitate inevitabila in orase. Raportul intre cost si beneficiu este excelent pentru infrastructurile pentru circulatia bicicletelor, insa pistele pentru biciclete si celelalte amenajari trebuie sa fie facute corect, asigurand confort si siguranta, directitudine si utilitate, si nu sa fie facute in bataie de joc, prea inguste, discontinue, cu obstacole si fara spatii de siguranta si cu alte deficiente, cum sunt acum in majoritatea oraselor din Romania cea mai mare parte din ceea ce autoritatile locale pretind ca ar fi "piste pentru biciclete" desi nu isi merita numele si risca sa compromita ideea.

Speram ca toti candidatii sa inteleaga cat de importanta este calitatea infrastructurii pentru biciclisti si ca bunele practici internationale prevad latime utila de minimum 1,50 metri pe sens, spatii de siguranta spre carosabil, parcari si trotuare, suprafata de rulaj din asfalt fin, fara curbe prea stranse si fara borduri, gratare de canal si alte obstacole, semnalizare si marcare rutiera buna, curatare periodica etc. si mai ales ca pistele pentru biciclete trebuie facute acolo unde este obiectiv nevoie de ele - pe directiile si arterele de interes, unde e trafic intens motorizat si / sau biciclistic si zone si puncte de interes, nu prin periferii si strazi mici, unde au crezut unii edili ca "mai e loc si pentru ele" ca sa bifeze o statistica, sau pe directii unde numarul actual si potential viitor de biciclisti este redus si deci nu justifica nici sub acest aspect o segragare a traficului si o infastructura dedicata, ci este suficienta calmarea traficului prin instituirea regimului de zona rezidentiala sau zona 30, descurajarea sau impiedicarea traficului motorizat greu sa de tranzit, instalarea de limitatoare de viteza, scumpirea parcarilor si reducerea numarului lor si sanctionarea prompta a stationarii autoturismelor in afara spatiilor special destinate parcarii.

Apelam la toti candidatii la functia de primar si consilier local in orasele mari si medii ale Romaniei, precum si cei la calitatea de consilier judetean, sa se documenteze cu privire la problemele si solutiile de mobilitate urbana durabila, sa inteleaga si accepte ca autoturismul nu poate fi elementul principal de deplasare in orase. Dorim sa declare public  ca sustin promovarea utilizarii transportului public, bicicletei si deplasarii pietonale ca alternative la traficul automobilistic, intelegand ca promovarea bicicletei trebuie facuta pentru ca nu este in folosul biciclistilor, ci a intregii comunitati.

Speram ca, daca vor fi alesi, vor formula propuneri si vor lua decizii cu consultarea specialistilor, cetatenilor si organizatiilor de biciclisti, tinand cont de bunele practici pe plan international si invatand din greselile facute in anii 60-70 ai secolului trecut de edilii oraselor occidentale in loc sa le repete, cum s-a facut in ultimii 25 de ani, cu consecintele vizibile tot mai mult in ziua de azi.

Cluj-Napoca, 2 iunie 2016

Radu Mititean
director executiv - Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN)
presedinte - Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)


ANEXA:
DECLARATIE PUBLICA
adoptata de Federatia Biciclistilor din Romania
privind
AVANTAJELE UTILIZARII BICICLETEI

BICICLETA:

· Este un mijloc de transport modern, de viitor, tot mai utilizat in statele dezvoltate din UE si din alte zone ale lumii.

· Are un potential de utilizare in Romania foarte mare, dar inca foarte putine valorificat.

· Este benefica economiei, putand crea noi locuri de munca, dezvolta noi structuri de productie si servicii specifice, atrage investitii si clienti externi, promova tehnologii moderne si atrage dezvoltare economica durabila a unor zone sau sectoare.

· Este benefica social, din punct de vedere al integrarii si armoniei, atenuand perceptia discrepantelor si inegalitatii ( intre sofer si nesofer, posesor de vehiul foarte scump si foarte ieftin, intre cine conduce si cine e doar pasager etc.), facilitand mobilitatea si a celor dezavantajati, promovand un contact mai efectiv intre oameni, facilitand interactiunea si incluziunea sociala, dialogul si relatiile interumane intr-o masura mult mai mare decat in cazul deplasarii cu autoturisme.

· Este benefica cunoasterii de sine, precum si cunoasterii altor oameni si o mai buna cunoastere si intelegere a mediului antropic si natural inconjurator, asigurand posibilitatea unei perceptii mai directe si nemediate asupra celor din jur intr-o masura mult mai mare decat in cazul deplasarii cu mijloace de transport motorizate sau care prin viteza ridicata sau separarea de mediu si de semeni reduc contactul si perceptia.

· Este eficienta spatial, ocupand o suprafata redusa atat in deplasare cat si in stationare, reducand aglomeratia in trafic si suprafata necesara pentru caile de comunicatie si parcari.

· Este un mijloc de transport relativ ieftin, accesibil practic aproape oricui si ca achizitionare si ca intretinere, mai ales in comparatie cu un autoturism, iar costurile pentru realizarea si intretinerea infrastructurilor specifice sunt mult mai reduse decat pentru alte forme de transport, realizand deci si importante economii la bugetele publice.

· Se integreaza usor si bine cu alte forme de transport ( rutier, aerian, feroviar, naval) si favorizeaza transportul intermodal.

· Este un mijloc de transport ecologic, care nu emite noxe si nu produce zgomot, fiind totodata foarte eficient energetic, avand ciclu de viata potential lung, necontinand componente toxice sau greu reciclabile si consumand relativ putine resurse la producere, intretinere si dezafectare.

· Este un mijloc de transport relativ comod, permitand prin tehnologiile moderne parcurgerea cu un efort fizic redus sau mediu a unor distante apreciabile in timp rezonabil, inclusiv in caz de relief neplat sau necesitatea de a transporta si bunuri sau alte persoane.

· Este un mijloc de transport suficient de rapid pentru diversele utilizari, fiind de exemplu in mediul urban in foarte multe cazuri in medie chiar semnificativ mai rapid decat autoturismele.

· Permite invatarea usoara a conducerii ei pentru aproape oricine, indiferent de varsta, nivel de instruire, capacitati fizice si alti factori.

· Este utilizabila legal si in siguranta de aproape oricine si in aproape orice situatii, inclusiv la varste foarte fragede sau inaintate sau in stari fiziologice sau de sanatate mai particulare sau in prezenta altor factori care ar impiedica legal sau practic conducerea unui vehicul de alt tip.

· Este un vehicul sanatos, intretinand conditia fizicã, combatand sedentarismul si contribuind la mentinerea starii de sanatate a utilizatorilor si la sanatatea publica in general, reducand semnificativ riscul de boli cardiovasculare si de obezitate, dar indirect si de cancer si alte afectiuni, si neprezentand totodata riscuri pentru sanatatea utilizatorilor si pentru terti daca este corect utilizata.

· Este un vehicul nepericulos pentru utilizator si pentru altii, daca este corect utilizata si respectata si de catre ceilalti, existand un potential redus de accidentare grava a altor persoane fata de cazul vehiculelor cu motor si existand un potential redus de accidentare a conducatorului si pasagerilor bicicletei daca infrastructurile si starea tehnica sunt adecvate si sunt respectate alte cerinte necesare.

· Este un vehicul foarte versatil, fiind un avanatajos mijloc de transport urban cotidian in scop utilitar, atat pentru deplasare proprie, cat si pentru transport de bunuri si persoane, inclusiv in scop profesional, dar si un mijloc de deplasare in scop recreativ, turistic, sportiv, de agrement etc. si un mijloc de agrement sau sport in sine.

· Permite mare economie de timp pentru ca in mediul urban este adesea cea mai rapida forma de transport, ci si pentru ca folosirea ei in scop utilitar este implicit si exercitiu fizic si poate completa sau suplini timpul (adesea putin sau lipsa) ce ar trebui special alocat sportului de catre omul modern. Spectrul larg de itinerarii posibile pentru o anumita deplasare in scop utilitar permite variatia si implicit experiente cu valenta turistica si de cunoastere fara timp alocat expres iar viteza mare de deplasare in comparatie cu turismul pedestru permite vizitarea mai multor obiective intr-un anumit interval temporal si o mare flexibilitate in planificare si derularea turelor, deci si eficienta.

· Este favorabila turismului, prin posibilitatea de a da facil si o conotatie turistica deplasarilor in scop utilitar (alegerea unor trasee mereu noi) in comperatie cu cazul deplasarii cu mijloace de transport rapide sau in comun sau pe rute de tranzit. De asemenea, o buna parte din utilizatorii bicicletei in scop utilitar devin in timp interesati si de cicloturism si viceversa. Cicloturismul permite vizitarea, cu costuri mai reduse si intr-un timp relativ scurt a multor obiective turistice naturale si culturale, intr-un mod mai apropiat de naturã si de oameni, mai prietenos fatã de culturã si mediul inconjurator si care nu submineaza durabilitatea turismului cum o fac formele motorizate, si necesitand investitii relativ reduse si aducand venituri ridicate, fiind astfel una din cele mai dezirabile forme de turism.

· Este favorabila sportului, deplasarea cu bicicleta fiind implicit si o forma de sport si activitate fizica, inclusiv in cazurile cand scopul folosirii este unul utilitar sau recreativ. De asemenea, ciclismul ca sport este atrarctiv pentru practicanti si pentru public, ramurile, probele si  disciplinele fiind in rapida diversificare si dezvoltare si atragand tot mai multi participanti dar si spectatori. Ca sport practicat de regula "outdoor" si implicand de regula efort fizic de durata si multiple calitati fizice si psihice, ciclismul este mai benefic pentru practicanti decat multe alte tipuri de sport, cum sunt de exemplu cele cu efort "de varf" de scurta durata.

Radu Mititean
director executiv - Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN)
presedinte - Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)


, , , , , , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 6/02/2016 02:16:00 a.m. and is filed under , , , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.