Author: CCN
•6/21/2016 12:56:00 a.m.


Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================

NOUL COD RUTIER - UN INAMIC AL MOBILITATII DURABILE?
CCN ORGANIZEAZA O NOUA DEZBATERE PUBLICA

Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) invita publicul clujean JOI, 23 iunie 2016, de la ora 20:00, la Club 30+ (http://www.30plus.ro/ str.Avram Iancu nr.29, et.II, intrare din str.Kovacs Dezso) la o prezentare si dezbatere publica pe tema proiectului noului Cod Rutier aflat in dezbatere in Senat.

Proiectul de lege aflat acum in procedura parlamentara a fost elaborat si promovat fara consultarea organizatiilor de biciclisti sau ca ONG preocupate de mobilitate durabila si pare a fi impregnat de paradigma automobilistica si de viziunea de transport specifica mijlocului secolului trecut, abandonata de occidentali ca eronata dar inca in voga in Romania. Proiectul are prevederi care starnesc serioase semne de intrebare si ingrijorari pentru biciclisti si pietoni si in mod evident a ignorat complet toate propunerile scrise depuse anterior la Parlament de Federatia Biciclistilor din Romania (FBR), de Clubul de Cicloturism "Napoca" si de alte ONG cu preocupari de mobilitate durabila pe tema legislatiei rutiere.

Legislatia rutiera are o importanta cruciala pentru mobilitatea urbana si pentru transporturile rutiere, pentru cicloturism, pentru infrastructuri, si are consecinte indirecte majore asupra mediului si in domeniul social si economic. De aceea consideram ca este nevoie si de o larga informare, consultare si dezbatere publica a principiilor si viziunii care ar trebui sa stea la baza noii legislatii rutiere, avand in vedere si masivele schimbari de optica si abordare care au avut loc in tarile dezvoltate in ultimele decenii si care par inca ignorate in Romania, tara sufocata de autovenicule si cu o statistica dezastruoasa in domeniul sigurantei rutiere, dar care risca sa ramana prizoniera unor concepte desuete si a unor abordari dovedite perdante in multe alte tari.

Actuala legislatie rutiera in vigoare in Romania este printre cele mai desuete, antibiciclistice si antipietonale din Europa, iar CCN a formulat de peste doua decenii propuneri de modificari si a militat pentru amendarea legislatiei, demersuri la care s-au raliat si alte ONG si care in ultimul deceniu se desfasoara sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania, insa deocamdata fara succese notabile. 10 ani de lobby la Parlament, din 1992 in 2002, au fost zadarnici, pentru ca proiectul de nou Cod Rutier initiat in 1992 a fost retras desi se apropia de votul final si reusisem sa promovam o serie de amendamente benefice.

Scurtcircuitand Parlamentul si incalcand normele constitutionale (pentru ca nu se putea justifica rezonabil vreo urgenta de natura a justifica emiterea unei Ordonante de Urgenta, mai ales ca exista in faza finala in Parlament un proiect de lege cu acelasi obiect de activitate si guvernul de la acea vreme avea o majoritatea parlamentara solida), Guvernul a emis, fara vreo consultare publica, OUG 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice, care s-a dovedit mai mult o consmetizare a vechii legislatii din 1966, care nu a rezolvat multe din gravele probleme ale acesteia. Regulamentul de aplicare a OUG 195 / 2002 aprobat de Guvern prin HG 85 / 2003 a transpus in detalii aceeasi viziune desueta si impregnata de paradigma automobilistica.

In 2006 Parlamentul a aprobat cu modificari, prin legea 49 / 2006, susmentionata OUG 195 / 2002, iar Guvernul a emis un nou Regulament de aplicare a acesteia, aprobat prin HG 1391 / 2006, care a inlocuit HG 85 / 2003, fara a repara gravele deficiente existente, ba dimpotriva, inrautatind lucrurile pentru pietoni si biciclisti si mentinand multe neclaritati. Nici modificarile ulterioare nu a rezolvat problemele de fond si nici nu au clarificat suficient cadrul legal.

De exemplu s-a reusit cu mari eforturi ale organizatiilor de biciclisti eliminarea aberantei interdictii de a circula cu bicicleta pe drumurile nationale declarate drum european (ceea ce echivala cu o interdictie cvasitotala de pedalat in zona multor orase si regiuni, unde toate sau majoritatea soselelor asfaltate sunt declarate drum european - de exemplu din Cluj-Napoca intrau sub incidenta interdictiei drumurile spre Turda, spre Zalau, spre Dej, spre Reghin si spre Zalau). In schimb nu s-a reusit pana acum eliminarea altor prevederi nejustificat de restrictive, si nici stoparea agravarii restrictiilor deja existente, cum a fost iresponsabila interzicere totala, incepand cu 2006, a circulatiei cu bicicleta pe drumurile publice a celor care nu au implinit 14 ani, caz unic in Europa, dat fiind ca vizeaza inclusiv pistele de biciclete, aleile din parcuri, strazile mici, drumurile secundare nemodernizate....

In decembrie 2015, un grup de cateva zeci de parlamentari au depus la Senatul Romaniei o "Propunere legislativă privind Codul Rutier", inregistrata pentru dezbatere cu nr.b710 / 22.12.2015 si care poate fi descarcata si citita la adresa http://www.senat.ro/legis/PDF/2016/16L187FG.pdf
Mai multe detalii, inclusiv documente conexe (avizul Consiliului Legislativ, adresa initiatorilor etc.) si stadiul dezbaterii in Senat se pot consulta pe site-ul Senatului la http://www.senat.ro/legis/lista.aspx  introducand indicativul L187/2016 , cateva detalii fiind redate in ANEXA.

Proiectul legislativ actual nu doar ca mentine practic toate restrictiile si interdictiile nejustificate si chiar aberante din actuala legislatie, dar propune reintroducerea unora eliminate in trecut (cum e interdictia de acces cu bicicleta pe drumuri declarate drum european, fara nicio exceptie, deci inclusiv unde acel drum e si singurul existent in acea zona) sau introducerea unora noi interdictii si obligativitati, cum ar fi cea de purtare de catre toti biciclistii in toate imprejurarile de casca de protectie omologata, ceea ce nu exista in nicio tara din Europa....

In plus, proiectul actual are o foarte slaba calitate din punct de vedere al tehnicii leghislative, cum rezulta si din analiza facuta de Consiliul Legislativ, care a facut zeci de pagini de observatii pe aceasta tema, sugerand refacerea intregului proiect, fapt refuzat de Senat, care a refuzat si amanarea dezbaterii proiectului pana la finalzarea si adoptarea Planurilor de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD) in marile orase, aflate in faza finala de adoptare, si care in caz de necorelare cu noua legislatie rutiera vor deveni sub multe aspecte litera moarta.

Ideile si sugestiile colectate si concluziile conturate in cadrul dezbaterii din 23 iunie vor utilizate in revizuirea setului de propuneri de principiu de reguli specifice bicicletelor in domeniul legislatiei rutiere, elaborarea la nivelul Federatiei Biciclistilor din Romania a amendamentelor concrete la proiectul de lege aflat in dezbatere Parlamentara, urmand a fi inaintate oficial Senatului si Camerei Deputatilor si a fi prezentate si promovate public.

Ca ONG activ si pe linie de promovare a accesului public la informatii si participarii publice la luarea deciziilor, CCN apeleaza la alte ONG cu preocupari de promovarea bicicletei, de transporturi, de mediu, de mobilitate urbana, de urbanimsm si dezvoltare urbana, de participare publica si buna guvernare, sa organizeze in urmatoarele luni sesiuni asemanatoare de informare si consultare publica, sa ne transmita concluziile si opiniile colectate, si sa se implice activ in promovarea de amendamente in cadrul dezbaterii proiectului de lege in Camera Deputatilor, care este camera decizionala.

CCN este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care militeaza de peste doua decenii pentru un om sanatos intr-un mediu sanatos, rezultand o dezvoltare durabila a societatii.

Dezbaterea este organizata de CCN sub egida FBR in cadrul programului VELOLEX si este complementara cu actiunile aflate in derulare pentru obtinerea adoptarii unui cadru normativ adecvat pentru marcarea si omologarea de trasee cicloturistice, pentru proiectarea si amenajarea de infrastructuri pentru circulatia bicicletelor si alte aspecte care necesite reglementare sau actualizare a normelor existente, in vederea alinierii legislatiei din Romania la normele si bunele practici pe plan european.

Va asteptam!

Cluj-Napoca, 21 iunie 2016

av.RADU MITITEAN
director executiv CCN
presedinte FBR


ANEXA:
Detalii de pe site-ul Senatului Romaniei referitoare la proiectul de nou COD RUTIER
===========================================

Propunere legislativă privind Codul Rutier
Număr de înregistrare Senat:          L187/2016
Prima cameră:          Senat
Tip inițiativă:  Propunere legislativă
Avizul Consiliului Legislativ: 165/04.03.2016
Procedura de urgență:         Nu
Stadiu:            în lucru, la comisiile permanente ale Senatului
Caracterul legii:         Organică
Termen adoptare:     Termenul de adoptare tacită este de 60 de zile și se calculează de la data de 04.04.2016.
Termenul urmeazã sã se împlineascã dupã vacanta parlamentarã, la 23 zile de la reluarea activitãtii Senatului.

03-02-2016    trimis pentru aviz la Consiliul legislativ (termen: 04.03.2016)
03-02-2016    trimis pentru punct de vedere la Guvern
04-03-2016    primire aviz de la Consiliul legislativ - cu nr. 165/04.03.2016 (favorabil)
04-04-2016    cu nr.L187 prezentare în Biroul permanent; Senatul e prima Cameră sesizată
04-04-2016    trimis pentru raport la Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională (TERMEN: 10/05/2016)
04-04-2016    trimis pentru raport la Comisia pentru transporturi şi energie (TERMEN: 10/05/2016)
04-04-2016    trimis pentru aviz la Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări (TERMEN: 03/05/2016)
04-04-2016    trimis pentru aviz la Comisia pentru administraţie publică şi organizarea teritoriului (TERMEN: 03/05/2016)
27-04-2016    Comisia pentru administraţie publică şi organizarea teritoriului transmite avizul cu nr. 115-FAVORABIL
03-05-2016    plenul Senatului aprobă prelungirea termenului de adoptare tacită de la 45 la 60 de zile
03-05-2016    prezentare în Biroul Permanent (prelungirea termenului de adoptare tacită de la 45 la 60 de zile)

- adresa de înaintare a iniţiativei legislative pentru dezbatere 
- forma iniţiatorului
- expunerea de motive la iniţiativa legislativă
- adresa pentru aviz la Consiliul legislativ, Guvern, Consiliul economic şi social
- avizul Consiliului Legislativ
- aviz - Comisia pentru administraţie publică, organizarea teritoriului şi protecţia mediului
- Evaluare primară
=================================================






, , , , , , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 6/21/2016 12:56:00 a.m. and is filed under , , , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.