•6/21/2016 12:56:00 a.m.
Asociatia
turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL
DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str.
Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457
Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel.
0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF:
5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================
NOUL COD RUTIER - UN
INAMIC AL MOBILITATII DURABILE?
CCN ORGANIZEAZA O NOUA DEZBATERE
PUBLICA
Clubul
de Cicloturism Napoca (CCN) invita publicul clujean JOI, 23 iunie 2016, de la
ora 20:00, la Club 30+ (http://www.30plus.ro/ str.Avram Iancu nr.29, et.II,
intrare din str.Kovacs Dezso) la o prezentare si dezbatere publica pe tema proiectului
noului Cod Rutier aflat in dezbatere in Senat.
Proiectul
de lege aflat acum in procedura parlamentara a fost elaborat si promovat fara
consultarea organizatiilor de biciclisti sau ca ONG preocupate de mobilitate
durabila si pare a fi impregnat de paradigma automobilistica si de viziunea de
transport specifica mijlocului secolului trecut, abandonata de occidentali ca
eronata dar inca in voga in Romania. Proiectul are prevederi care starnesc serioase
semne de intrebare si ingrijorari pentru biciclisti si pietoni si in mod
evident a ignorat complet toate propunerile scrise depuse anterior la Parlament
de Federatia Biciclistilor din Romania (FBR), de Clubul de Cicloturism
"Napoca" si de alte ONG cu preocupari de mobilitate durabila pe tema
legislatiei rutiere.
Legislatia
rutiera are o importanta cruciala pentru mobilitatea urbana si pentru
transporturile rutiere, pentru cicloturism, pentru infrastructuri, si are consecinte
indirecte majore asupra mediului si in domeniul social si economic. De aceea
consideram ca este nevoie si de o larga informare, consultare si dezbatere
publica a principiilor si viziunii care ar trebui sa stea la baza noii
legislatii rutiere, avand in vedere si masivele schimbari de optica si abordare
care au avut loc in tarile dezvoltate in ultimele decenii si care par inca
ignorate in Romania, tara sufocata de autovenicule si cu o statistica
dezastruoasa in domeniul sigurantei rutiere, dar care risca sa ramana
prizoniera unor concepte desuete si a unor abordari dovedite perdante in multe
alte tari.
Actuala
legislatie rutiera in vigoare in Romania este printre cele mai desuete,
antibiciclistice si antipietonale din Europa, iar CCN a formulat de peste doua
decenii propuneri de modificari si a militat pentru amendarea legislatiei,
demersuri la care s-au raliat si alte ONG si care in ultimul deceniu se
desfasoara sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania, insa deocamdata fara
succese notabile. 10 ani de lobby la Parlament, din 1992 in 2002, au fost
zadarnici, pentru ca proiectul de nou Cod Rutier initiat in 1992 a fost retras
desi se apropia de votul final si reusisem sa promovam o serie de amendamente
benefice.
Scurtcircuitand
Parlamentul si incalcand normele constitutionale (pentru ca nu se putea
justifica rezonabil vreo urgenta de natura a justifica emiterea unei Ordonante
de Urgenta, mai ales ca exista in faza finala in Parlament un proiect de lege
cu acelasi obiect de activitate si guvernul de la acea vreme avea o majoritatea
parlamentara solida), Guvernul a emis, fara vreo consultare publica, OUG 195 /
2002 privind circulatia pe drumurile publice, care s-a dovedit mai mult o
consmetizare a vechii legislatii din 1966, care nu a rezolvat multe din gravele
probleme ale acesteia. Regulamentul de aplicare a OUG 195 / 2002 aprobat de
Guvern prin HG 85 / 2003 a transpus in detalii aceeasi viziune desueta si
impregnata de paradigma automobilistica.
In
2006 Parlamentul a aprobat cu modificari, prin legea 49 / 2006, susmentionata
OUG 195 / 2002, iar Guvernul a emis un nou Regulament de aplicare a acesteia,
aprobat prin HG 1391 / 2006, care a inlocuit HG 85 / 2003, fara a repara
gravele deficiente existente, ba dimpotriva, inrautatind lucrurile pentru
pietoni si biciclisti si mentinand multe neclaritati. Nici modificarile
ulterioare nu a rezolvat problemele de fond si nici nu au clarificat suficient
cadrul legal.
De
exemplu s-a reusit cu mari eforturi ale organizatiilor de biciclisti eliminarea
aberantei interdictii de a circula cu bicicleta pe drumurile nationale
declarate drum european (ceea ce echivala cu o interdictie cvasitotala de
pedalat in zona multor orase si regiuni, unde toate sau majoritatea soselelor
asfaltate sunt declarate drum european - de exemplu din Cluj-Napoca intrau sub
incidenta interdictiei drumurile spre Turda, spre Zalau, spre Dej, spre Reghin
si spre Zalau). In schimb nu s-a reusit pana acum eliminarea altor prevederi
nejustificat de restrictive, si nici stoparea agravarii restrictiilor deja
existente, cum a fost iresponsabila interzicere totala, incepand cu 2006, a
circulatiei cu bicicleta pe drumurile publice a celor care nu au implinit 14
ani, caz unic in Europa, dat fiind ca vizeaza inclusiv pistele de biciclete,
aleile din parcuri, strazile mici, drumurile secundare nemodernizate....
In
decembrie 2015, un grup de cateva zeci de parlamentari au depus la Senatul
Romaniei o "Propunere legislativă privind Codul Rutier", inregistrata
pentru dezbatere cu nr.b710 / 22.12.2015 si care poate fi descarcata si citita
la adresa http://www.senat.ro/legis/PDF/2016/16L187FG.pdf
Mai
multe detalii, inclusiv documente conexe (avizul Consiliului Legislativ, adresa
initiatorilor etc.) si stadiul dezbaterii in Senat se pot consulta pe site-ul
Senatului la http://www.senat.ro/legis/lista.aspx introducand indicativul L187/2016 , cateva
detalii fiind redate in ANEXA.
Proiectul
legislativ actual nu doar ca mentine practic toate restrictiile si
interdictiile nejustificate si chiar aberante din actuala legislatie, dar
propune reintroducerea unora eliminate in trecut (cum e interdictia de acces cu
bicicleta pe drumuri declarate drum european, fara nicio exceptie, deci
inclusiv unde acel drum e si singurul existent in acea zona) sau introducerea
unora noi interdictii si obligativitati, cum ar fi cea de purtare de catre toti
biciclistii in toate imprejurarile de casca de protectie omologata, ceea ce nu
exista in nicio tara din Europa....
In plus, proiectul actual are o foarte slaba calitate din punct de vedere al tehnicii leghislative, cum rezulta si din analiza facuta de Consiliul Legislativ, care a facut zeci de pagini de observatii pe aceasta tema, sugerand refacerea intregului proiect, fapt refuzat de Senat, care a refuzat si amanarea dezbaterii proiectului pana la finalzarea si adoptarea Planurilor de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD) in marile orase, aflate in faza finala de adoptare, si care in caz de necorelare cu noua legislatie rutiera vor deveni sub multe aspecte litera moarta.
Ideile
si sugestiile colectate si concluziile conturate in cadrul dezbaterii din 23
iunie vor utilizate in revizuirea setului de propuneri de principiu de reguli
specifice bicicletelor in domeniul legislatiei rutiere, elaborarea la nivelul
Federatiei Biciclistilor din Romania a amendamentelor concrete la proiectul de
lege aflat in dezbatere Parlamentara, urmand a fi inaintate oficial Senatului
si Camerei Deputatilor si a fi prezentate si promovate public.
Ca
ONG activ si pe linie de promovare a accesului public la informatii si
participarii publice la luarea deciziilor, CCN apeleaza la alte ONG cu
preocupari de promovarea bicicletei, de transporturi, de mediu, de mobilitate
urbana, de urbanimsm si dezvoltare urbana, de participare publica si buna
guvernare, sa organizeze in urmatoarele luni sesiuni asemanatoare de informare
si consultare publica, sa ne transmita concluziile si opiniile colectate, si sa
se implice activ in promovarea de amendamente in cadrul dezbaterii proiectului
de lege in Camera Deputatilor, care este camera decizionala.
CCN
este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care militeaza de
peste doua decenii pentru un om sanatos intr-un mediu sanatos, rezultand o
dezvoltare durabila a societatii.
Dezbaterea
este organizata de CCN sub egida FBR in cadrul programului VELOLEX si este
complementara cu actiunile aflate in derulare pentru obtinerea adoptarii unui
cadru normativ adecvat pentru marcarea si omologarea de trasee cicloturistice,
pentru proiectarea si amenajarea de infrastructuri pentru circulatia
bicicletelor si alte aspecte care necesite reglementare sau actualizare a
normelor existente, in vederea alinierii legislatiei din Romania la normele si
bunele practici pe plan european.
Va
asteptam!
Cluj-Napoca,
21 iunie 2016
av.RADU
MITITEAN
director
executiv CCN
presedinte
FBR
ANEXA:
Detalii de pe site-ul Senatului
Romaniei referitoare la proiectul de nou COD RUTIER
===========================================
Propunere legislativă privind Codul
Rutier
Număr
de înregistrare Senat: L187/2016
Prima
cameră: Senat
Tip
inițiativă: Propunere legislativă
Avizul
Consiliului Legislativ: 165/04.03.2016
Procedura
de urgență: Nu
Stadiu: în lucru, la comisiile permanente
ale Senatului
Caracterul
legii: Organică
Termen
adoptare: Termenul de adoptare tacită
este de 60 de zile și se calculează de la data de 04.04.2016.
Termenul
urmeazã sã se împlineascã dupã vacanta parlamentarã, la 23 zile de la reluarea
activitãtii Senatului.
03-02-2016
trimis pentru aviz la Consiliul
legislativ (termen: 04.03.2016)
03-02-2016
trimis pentru punct de vedere la Guvern
04-03-2016
primire aviz de la Consiliul legislativ
- cu nr. 165/04.03.2016 (favorabil)
04-04-2016
cu nr.L187 prezentare în Biroul
permanent; Senatul e prima Cameră sesizată
04-04-2016
trimis pentru raport la Comisia pentru
apărare, ordine publică şi siguranţă naţională (TERMEN: 10/05/2016)
04-04-2016
trimis pentru raport la Comisia pentru
transporturi şi energie (TERMEN: 10/05/2016)
04-04-2016
trimis pentru aviz la Comisia juridică,
de numiri, disciplină, imunităţi şi validări (TERMEN: 03/05/2016)
04-04-2016
trimis pentru aviz la Comisia pentru
administraţie publică şi organizarea teritoriului (TERMEN: 03/05/2016)
27-04-2016
Comisia pentru administraţie publică şi
organizarea teritoriului transmite avizul cu nr. 115-FAVORABIL
03-05-2016
plenul Senatului aprobă prelungirea
termenului de adoptare tacită de la 45 la 60 de zile
03-05-2016
prezentare în Biroul Permanent
(prelungirea termenului de adoptare tacită de la 45 la 60 de zile)
-
adresa de înaintare a iniţiativei legislative pentru dezbatere
-
forma iniţiatorului
-
expunerea de motive la iniţiativa legislativă
-
adresa pentru aviz la Consiliul legislativ, Guvern, Consiliul economic şi social
-
avizul Consiliului Legislativ
-
aviz - Comisia pentru administraţie publică, organizarea teritoriului şi
protecţia mediului
-
Evaluare primară
=================================================