•11/26/2014 01:51:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva
civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133
ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675
RNPJFSP: 3561 / A / 1992
==================================
BICICLETA SI ZIUA
MONDIALA ANTI-OBEZITATE
Ganduri de 26 Noiembrie pentru o viata
sanatoasa
26
Noiembrie este Ziua Mondiala Anti-Obezitate, in care ar trebui constientizat
mai mult ca in alte zile ca o problema de sanatate publica tot mai ridicata in
foarte multe tari, inclusiv in Romania, este obezitatea.
Excesul
ponderal accentuat se manifesta tot mai mult si la copii dar afecteaza toate
generatiile si atrage dupa sine multe alte probleme, crescand incidenta,
printre altele, a bolilor cardiovasculare, diabetului de tip II, bolilor
osteoarticulare si unor forme de cancer. De cele mai multe ori, obezitatea este
produsa de excesul de calorii din dieta zilnica fata de consumul energetic.
Se
vorbeste foarte mult de nutritie, diete, reducerea consumului caloric, dar mult
prea putin de efortul fizic, de consumarea caloriilor ingerate, dat fiind ca
sedentarismul este si el o mare problema de sanatate publica. Omul modern din
mediul urban are tot mai putin timp sa faca sport - sa mearga la jogging, la
inot, sa practice jocuri sportive sau sa mearga la o sala de fitness, iar
activitatea profesionala este tot mai statica. Ce ar fi de facut?
O
solutie avantajoasa de crestere a activitatii fizice cotidiene, cu un raport
excelent cost - beneficiu si fara alocare de timp zilnic extra pentru sport,
este adoptarea unei mobilitati urbane active, pietonale si mai ales
biciclistice, precum si petrecerea weekendurilor si vacantelor in mod activ,
inclusiv prin lungi excursii pe jos sau pe bicicleta, unde arzi in mod placut
mii de calorii in loc sa urmezi diete severe sau sa platesti abonament la vreo
sala de fitness ca sa transpiri intre patru pereti in loc sa fii in natura...
Cetatenii
Romaniei, si in special copii din mediul urban, merg mult prea putin pe jos si
cu bicicleta, in schimb stabilesc mereu noi recorduri la statul la televizor si
la jucatul calculator, pe langa orele in banca la scoala, sunt dusi la scoala
mereu cu "mama-taxi" sau in cazul cel mai bun cu mijloace de
transport public, cei mai mari isi petrec serile si weekendurile prin cluburi
sau in mall sau la picnic static si grataristic, o mobilitate activa si
exercitiul fizic regulat tinzand sa devina exceptia, cu tot lantul de
consecinte negative medicale si sociale, dar semnalele de alarma se trag rar si
raman neobservate de marea masa a publicului si ignorate de factorii
decizionali.
Politicile
publice si legislatia insa, in loc sa combata fenomenul, il favorizeaza.
Numarul de ore de educatie fizica este foarte redus in curricula scolara, scutirile
medicale abuzive pentru orele de sport au atins procente alarmante, taberele si
excursiile scolare in natura, pe jos sau pe bicicleta, au devenit aproape
imposibile din cauza conditionarilor aberante introduse sub pretextul
"asigurarii sigurantei" elevilor, sportul scolar si universitar este
in declin, cultura automobilului infesteaza nestingherita tanara generatie iar
sistemul educational nu incurajeaza deplasarea la si de la scoala pe jos sau cu
bicicleta, ba dimpotriva, politicile si regulamentele scolare au ajuns indirect
sa impuna fenomenul de "mama-taxi" al adusului elevilor cu
autoturismul de catre parinti pana in fata scolii sau chiar pana in sala de
clasa.
Autoritatile
publice nu doar ca nu actioneaza semnificativ in directie pozitiva, dar au mai
si dat mobilitatii copiilor o lovitura cumplita
introducand in legislatia rutiera, sub pretextul protejarii lor de
accidente, aberatia - unica la nivel european - de interdictie cvasitotala
pentru copii a mersului cu bicicleta sub varsta de 14 ani, ceea ce evident
reduce masiv sansele sa devina biciclisti si dupa aceasta varsta.
Statele
dezvoltate au declarat ca supraponderalitatea si sedentarismul sunt principalul
pericol de sanatate publica pentru copii si adolescenti si ca, in acest
context, practicarea de sporturi de anduranta si promovarea mersului pe jos si
cu bicicleta, atat in scop sportiv si turistic cat si - sau mai ales -
utilitar, trebuie sa fie o prioritate. Programe masive atat guvernamentale cat
si neguvernamentale de tip "cycling to school" sunt in plina
expansiune, scolile si autoritatile locale se preocupa de crearea de
infrastructuri si facilitati dar si de incurajare activa a elevilor sa vina la
scoala pe bicicleta, dar si sa circule mai mult in timpul liber pe bicicleta si
in completare pe jos si cu transportul public si cat mai putin cu autoturismul.
Pe cand in Romania constatam ca incurajarea unei mobilitati active si durabile
pentru copii ramane cel mult in stadiul declarativ.
Ar
trebui ca 26 Noiembrie sa dea de gandit, dar nu cum sa mancam mai putin, ci mai
ales cum sa avem o viata mai activa fizic. Atunci va fi usor de vazut cum o
mobilitate urbana activa, cu mult mers pe jos si pe bicicleta, poate fi o
semnificativa parte a solutiei. Daca autoritatile vor inceta sa faciliteze
traficul motorizat si vor incepe in sfarsit sa promoveze, inclusiv prin
infrastructuri adecvate, circulatia pietonala si biciclistica.
Cluj-Napoca,
26 noiembrie 2014
dr. Radu
Mititean
director
executiv CCN
presedinte
FBR