Author: CCN
•9/14/2025 09:24:00 p.m.

PEDALÂND LA NORD DE CLUJ PRIN BERINDU SI BABUTIU
LA FESTIVALUL SILVOITEI 
- TURA VELO IN 21 SEPTEMBRIE PE IVMC -

Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) va invita duminică 21 septembrie 2025, cu plecare la ora 8:30 din piata Unirii din centrul mun.Cluj-Napoca, la o tura biciclistica ghidata gratuita, cu caracter turistic dar si de prezentare si documentare pe teme de mediu si mobilitate, axata pe zona nordica a Zonei Metropolitane Cluj, parte din campania IVMC - Inelul Verde Metropolitan Clujean, vizand vai, culmi si sate pitoresti dar si evenimentul Festivalul Silvoitei.

Vom pedala in total circa 65 de km, dintre care circa jumatate pe drum nemodernizat (inclusiv drumuri de caruta si tractor) cu un total de circa 800 metri diferenta de nivel in urcus dar fragmentati pe mai multe urcari separate de portiuni plate si de coborire. In principiu nu vor fi dificultati tehnice semnificative.

Astfel ca este o tura de cicloturism care necesita o conditie fizica medie spre buna dar nu necesita abilitati avansate de deplasare cu bicicleta, fiind totusi nevoie de experienta de deplasare pe drumuri nemodernizate. Pe ansamblu este o tura cu dificultate medie.

Tura este dedicata "Saptamanii Mobilitatii" https://mobilityweek.eu/home/ care se marcheaza anual la nivel international in 16-22 Septembrie, dar si "Festivalului Silvoitei" editia a VII-a https://www.facebook.com/events/717768701001896/ care are loc la Babutiu (com. Vultureni) in 20-21 septembrie si este un obiectiv pe parcursul turei.

Va fi o experienta de parcurgere, admirare si documentare sub aspect turistic, peisagistic, ecologic, biciclistic si urbanistic a unei zone deluroase foarte pitoresti de la nord Cluj-Napoca.

Traseul merge din Cluj-Napoca initial pe la gara si in directia Baciu, dar urmeaza apoi Valea Seaca prin satele Popesti, Corusu, Salistea Noua, coboara la Slistea Veche la terminarea asfaltului, si urca apoi in Berindu pe un drum recent amenajat. De aici se traverseaza prin pasuni si paduri la Babutiu.

Pauza de amiaza va fi la Babutiu, la Festivalul Silvoitei, unde organizatorii festivalului ofera acces gratuit participantilor la aceasta tura velo, ca incurajare a venirii la festival in modalitati sustenabile, cu impact minim asupra mediului, cum au oferit si in anii precedenti.

La intoarcere se merge pe drumuri nemodernizate pana aproape de Cluj-Napoca. Astfel din Babutiu se trece dealul si se ajunge prin satul Faureni, de unde se pedalaeaza tot pe vale in sus pana langa Deusu, continuand urcarea si trecand pe aproape de Padureni si urmand in continuare culmea dintre v.Chintaului si v. Calda pana in zona cartierului Fanate, de unde sa coboara la gura vaii Chintaului si se revine in p-ta Unirii.
 
Tura cuprinde nu doar verificarea si prezentarea drumurilor vizate si zonelor respective ca potential cicloturistic si ecologic, dar si documentarea starii mediului - ape, pajisti, paduri, depozitarea deseurilor, exploatarea resurselor minerale, disciplina in constructii si alte aspecte. Se va trece prin zone ce au valoare si istorica si arheologica, dar si prin zone propuse a fi declarate arie naturala protejata.

Tura este deschisa oricarei persoane interesate, in varsta de cel putin 14 ani (dat fiind ca se desfasoara in mare parte pe drumuri publice) care are bicicleta in buna stare tehnica si echipata conform legislatiei rutiere. Se recomanda bicicleta cu structura de tip mountain bike, dar se poate si cu biciclete de tip trekking sau gravel. Sunt portiuni mai lungi de urcus si cu pante mai mari si e nevoie de abilitati cel putin medii de pedalat pe teren variat, iar diferenta de nivel cere o conditie fizica cel putin medie spre buna, chiar daca vom pedala in ritm relativ lejer si cu multe pauze.

Chiar daca prognoza meteo va indica vreme buna si calda, participantii trebuie sa aiba pelerina, imbracaminte pentru vreme mai rece sau cu vant, apa cel putin 2 litri / persoana, mancare si toate cele necesare in general unei excursii pe bicicleta de o zi, inclusiv o minima trusa medicala si tehnica ce include petece, pompa si camera de rezerva iar cei sub 16 ani vor trebui sa poarte casca. Toti participantii trebuie sa respecte integral legislatia rutiera.

Tura este gratuita, ca toate activitatile organizate de CCN pentru public in cei peste 30 de ani de activitate a asociatiei, si este rezolvata si inrtrara gratuita la Festivalul Silvoitei. Participantii isi suporta fiecare propriile costuri, cum ar fi consumatia la Festivalul Silvoitei sau alte cumparaturi pe drum.

Organizatorii asigura doar ghidajul, de catre Clubul de Cicloturism "Napoca" (prin Radu Mititean, presedinte al Federatiei Biciclistilor din Romania, ghid de turism si autor de harti si ghiduri cicloturistice ale zonei, fost sef de echipa Salvamont) si explicatii pe parcurs, in rest participantii trebuie sa considere ca sunt pe propria raspundere, putand sa se alature sau sa paraseasca grupul oricand, actiunea fiind in regim de manifestatie publica cu participare deschisa, fara evidenta nominala a participantilor, dat fiind ca este tot timpul la distanta mica de localitati (cel mult 3-4 km pana la zone cu case) si se desfasoara pe drumuri accesibile cu mijloace auto, nu in zone izolate sau de altitudine mai ridicata sau dificil de parcurs sau ce pun probleme serioase din punct de vedere al accesului sau orientarii, cum sunt unele trasee in zona montana.

Tura face parte din campania "Inelul Verde Metropolitan Clujean" - IVMC, editia 2025, care este una de advocacy avand ca scop protejarea si valorizarea naturii in zona metropolitana clujeana prin activare cetateneasca si persuadare a decidentilor, urmarind sa contribuie la combaterea si compensarea contextului actual de schimbari climatice, poluare, sedentarism, degradare a biodiversitatii, antropizarea masiva a peisajului si deficit de intelegere si contact om-natura.

Campania IVMC este initiata de ONG-uri de mediu, grupuri civice informale si specialisti si isi propune sa implice si universitati, autoritati publice si alti stakeholderi, ceea ce deja se intampla prin crearea, in luna martie 2025, a unui grup de lucru interdisciplinar pe teme IVMC sub egida Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara "Zona Metropolitana Cluj" (ADI ZMC) www.clujmet.ro si fiind initiata redactarea unei documentatii de fundamentare si a unei strategii de implementare a propusului IVMC.

Tura velo din 21 septembrie 2025 este a sasea din acest an (IVMC25 - TV06), si sunt si sase ture ghidate pe jos in 2025, fiind complementare celor 10 ture ghidate pe jos si 10 velo organizate de CCN in 2024 si altor ture pe jos si in alergare organizate de partenerii din campania IVMC.

Campania IVMC este sustinuta in continuare si in 2025 din partea sectorului ONG de asociatiile Societate Organizata Sustenabil - SOS si Clubul de Cicloturism Napoca - CCN si grupul de initiativa civica Alergatori Incepatori Cluj si se coreleaza cu asemenea campanii dedicate naturii urbane si periurbane, derulate in alte zone din tara de alte ONG-uri din cadrul Retelei pentru Natura Urbana - RNU. www.rnu.ro

Aceasta tura velo din campania IVMC25 este un eveniment realizat in cadrul proiectului Reteaua pentru Natura Urbana, sustinut de BRD Groupe Societe Generale. De aceasta sustinere beneficiaza si celelalte ture pe bicicleta si pe jos pe care CCN le-a organizat sau le va organiza in aceasta toamna in cadrul acestei campanii.

Detalii despre aceasta tura velo din 21 septembrie 2025 se pot citi si pe blogul CCN
https://ccncluj.blogspot.com
si pe pagina Facebook a evenimentului
iar despre IVMC si organizatorii campaniei puteti citi pe www.ccn.ro in sectiunea ”despre noi” si pe pagina de Facebook a CCN https://www.facebook.com/ccn.ro
si cea a campaniei Inelul Verde Metropolitan Clujean

Cluj-Napoca, 14 septembrie 2025

Radu Mititean
director executiv CCN

0744576836








Author: CCN
•9/14/2025 12:30:00 a.m.

GANDURI DE ZIUA MUNTELUI

14 Septembrie a fost declarata de Guvernul Romaniei in 2002 ca fiind "Ziua Muntelui", urmand a fi sarbatorita in fiecare an prin manifestari speciale - conferinte, seminarii, expozitii, schimburi de experienta, loturi demonstrative, mese rotunde. Doar ca s-a cam dat uitarii, si destul de repede, ca de multe alte initiative. HG 715 / 2002 care instituia aceasta sarbatoare a fost emisa in contextul Anului International al Muntelui, pe care Romania s-a trezit sa il marcheze simbolic spre finalul sau, desi o treime din tara noastra este munte si Carpatii ar trebui sa fie un element central in politicile publice ale statului roman si in constiinta locuitorilor.

Data de 14 septembrie a fost aleasa ca fiind data traditionala a incheierii pasunatului anual in Carpatii Romaniei. O activitate milenara care dispare pas cu pas, sub ochii practic nepasatori ai autoritatilor si ai intregii societati, tot mai multe stane fiind parasite, tot mai multe plaiuri infundandu-se, tot mai putini ciobani meritandu-si numele si renumele de odinioara si tot mai putine traditii supravietuind valului de asa-zisa "modernizare" care a facut si transhumanta tehnic aproape imposibila desi alte tari regreta ca au distrus-o si incearca sa valorifice macar turistic istoria acelui fenomen candva omniprezent.

Ziua Muntelui ar trebui sa fie o sarbatoare si o ocazie de celebrare si promovare a mediului montan ca oportunitate si model de dezvoltare sustenabila, dar din pacate in Romania ar trebui sa fie mai degraba o zi de doliu si de constientizare a starii de pericol, dar si de mobilizare in apararea a ceea ce mai este inca natura carpatina, aflata sub asediul omului.

In Carpatii romanesti se adaposteste o imensa varietate peisagistica si o biodiversitate impresionanta. Ei cuprindeau cel mai mare peisaj forestier intact din zona temperata a Europei, sunt gazda celei mai mari populatii de carnivore mari din UE - mii de ursi, lupi si rasi in conditiile in care cele mai multe state europene nu mai au niciunul, sunt izvor de bogatii materiale, vatra de civilizatie, model de convietuire armonioasa om-natura timp de multe secole...

Doar ca, in loc sa tratam Carpatii cu grija cuvenita, taiem padurile montane in multe zone intr-un ritm accelerat in ultimele trei decenii, reducandu-se masiv varsta medie a arboretelor si fiind greu sa mai gasesti paduri batrane, le slutim culmile cu eoliene, noi linii de inalta tensiune, sosele pana in varf de munte, vile si hoteluri infipte criminal in zone alpine ce erau inca cvasinaturale, tot mai multe mijloace de transport pe cablu si mii de antene GSM, exploatari miniere de suprafata de mari dimensiuni si microhidrocentrale care seaca raurile de munte care au scapat de furia hidrotehnista a anilor 70 ai secolului trecut.

Salasele sezoniere devin treptat ruine, multe catune sunt parasite, azbocimentul a inlocuit sindrila pe acoperisuri, sarma ghimpata si plasa metalica inlocuieste tot mai mult gardurile de lemn si numeri pe degete oamenii care mai stiu sa faca un tulnic, un ciubar, o cerga...

Mare parte din parcurile nationale si naturale din Carpati au ajuns sa fie administrate de operatori economici, a caror rol prin definitie este sa faca bani cat mai multi, nu sa maximizeze rolul ecologic si educativ al ariilor protejate. In schimb legislatia tembela actuala nu interzice accesul motorizat in natura montana in scop recreativ, dar prohibeste total in cea mare parte din Carpati turismul activ si sportul montan nemotorizat, interzicand accesul in scop recreativ pe jos, pe bicicleta, calare sau pe schiuri in multe din zonele montane daca nu este traseu sau zona special marcata in acest sens...

Pentru traseele de turism pedestru, abia in ultimii ani fondurile pentru marcaje au inceput sa fie asigurate de Consiliile Judetene, desi au obligatia legala respectiva de foarte multi ani, insa pentru marcarea de trasee pentru alte tipuri de turism nemotorizat montan lipseste in continuare cadrul legal sau este incomplet, si tot in vid legislativ sunt si traseele de alpinism si escalada, in schimb apar tot mai multe "via ferrata" si unde ecologic nu ar trebui admise, si in schimb speoturismul este aproape total blocat, nu insa si accesul pe munte cu masini de teren, ATV-uri, motociclete enduro, motodeltaplane si motoparapante, snowmobile si barci cu motor pe lacuri...

In schimb autoritatile au adoptat acum cativa ani o noua ”Lege a muntelui” (Legea 197 / 2018) care a inlocuit Legea 347 / 2004 si care la prima vedere pare sa aduca o viziune mai putin unilaterala si rupta de realitati. La un studiu atent se dovedeste insa ca din nou aspectele de protectia mediului, de turism si sport montan raman la stadiul de declaratii vagi de principii, iar legea este mai degraba una axata pe agricultura montana si de aspecte institutionale, sociale, culturale si de infrastructura si tot cu sanse mici ca majoritatea prevederilor ei sa devina realitate.

Caracterul ingust al problematicii vizate se poate constata si din textul concret al Legii 334 / 2018, emise in aplicarea Legii 197 / 2018, care si ea abordeaza din punct de vedere al finantarilor publice pentru zona montana numai anumite aspecte. A fost reorganizata si rebotezata Agentia Zonei Montane (a se vedea HG 1036/2018 pentru organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Zonei Montane prin reorganizarea Agentiei Zonei Montane, precum si pentru stabilirea unor masuri privind centrele regionale si oficiile de dezvoltare montana) si s-au reorganizat fostele comitete judetene si fostul comitet interministerial pentru zona montana in asa-zise ”comitete de masiv” (in realitate la nivel de grup de masive montane) si la nivel national intr-un ”Consiliu National al Muntelui” in care nu sunt insa reprezentate decat anumite interese, asa cum se poate verifica in concret in cuprinsul HG 332/2019 modificat de HG 997/2020. Aspecte discutabile sunt si in Ordinul MADR / MDRAP 1332/97/2019 privind aprobarea criteriilor de incadrare si a listei localitatilor din zona montana, ce a dus la incadrarea in zona montana a sute de UAT departe de munte, in zona indubitabil colinara in fapt, starnind confuzie, si in Regulamentul-cadru de organizare si functionare al Consiliului Naţional al Muntelui aprobat prin Decizia Primului-Ministru 200/2019.

A continua in aceasta directie si in acest ritm poate face ca in cateva decenii sa admiram natura carpatina mai mult prin albume de poze vechi, sa plecam dintre betoanele oraselor pentru a vizita betoanele muntilor, sa vedem animalele montane doar la gradina zoologica sau impaiate prin pensiuni de prost gust si sa vedem rauri adevarate de munte doar prin filme documentare sau prin tari care nu si-au batut joc de muntii lor.

Depinde de noi toti ca in viitor 14 Septembrie sa devina in Romania o zi de sarbatoare, nu una de comemorare a Muntilor.

Depinde insa de fiecare dintre noi ca omul sa iubeasca si sa ocrotasca Muntele si sa se bucure de frumusetea si libertatea pe care o poate oferi mult mai mult decat alte zone...

Cluj-Napoca, 14 septembrie 2025

Radu Mititean
director executiv CCN







, , , |
Bookmark and Share
Author: CCN
•9/06/2025 03:21:00 a.m.

MARSUL BICICLISTILOR CLUJENI EDITIA 186

Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) organizeaza sambata 20 septembrie 2025, in Saptamana Europeana a Mobilitatii si in preajma Zilei Europene Fara Masini, a 186-a editie lunara a Marsului Biciclistilor Clujeni (MBC186), cu plecare la ora 10:00 din p-ta Unirii.

Sunt bineveniti orice locuitori ai zonei metropolitane clujene care au bicicleta in buna stare tehnica si echipata conform legislatiei rutiere. Participantii sub 16 ani trebuie sa poarte casca, asa cum prevede actuala legislatie.

Durata estimata a parcurgerii este de circa o ora si trei sferturi iar traseul concret va strabate zona centrala si pericentrala si cartierul Marasti si este accesibil oricui stie sa circule cu bicicleta, nefiind nevoie de nivel antrenament sau experienta semnificativa de pedalat. Are o lungime de circa 15 km si o diferenta de nivel neglijabila.

Traseul concret este: p-ta Unirii - bd.Eroilor - p-ta A.Iancu - p-ta St.cel Mare - p-ta Baba Novac - str. M.Lehrer - p-ta T.Cipariu - str. T.Mosoiu - str. V.Braniste - str. Voltaire - p-ta T.Cipariu - p-ta St.cel Mare - p-ta A.Iancu - cl.Dorobantilor - str. R.Patitia - str. T.Mosoiu - str. A.Suciu - str. Nasaud - cl.Dorobantilor - al.Bibliotecii - p-ta Marasti - str.Fabricii - str. Anina - str. Magura - str. Gradinarilor - str. Banilor - str. Inului - str. Papai Pariz Ferenc - str. Fabricii de Zahar - str. Teleorman - str. Cojocnei - al. Dambovitei - alei intre blocuri intersectiand str. Abrudului - al.Tribunul Vladutiu - str. Dambovitei - alei intre blocuri intre str. A.Vlaicu si str. Dambovitei - str. Dambovitei - str. Ialomitei - str. A.Vlaicu - p-ta Marasti - str.Fabricii - str. Bucuresti - str. Iazului - str. Lacu Rosu - str. Bucuresti - str. Fabricii - str. Ciocarliei - str. Barsei / alei printre blocuri - str. Ciocarliei - str. Scortarilor - str. O.Ghibu - str.Paris - str.N.Balcescu - str. Constanta - str. Arges - str. Paris - str. N.Cristea - str.Gh.Lazar - str. Paris - str. Somesului - str. Constanta - str. Arges - p-ta M.Viteazu - str.Cuza Voda - str. F.J.Curie - bd.21 Decembrie 1918 - p-ta Unirii.

Evenimentul este din seria lunara de marsuri velo inceputa in septembrie 2007 in continuarea celei anuale incepute de CCN in 1998. CCN este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care promoveaza de peste 30 de ani utilizarea bicicletei in scop recreativ, turistic si utilitar. Evenimentul se desfasoara sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR).

Aceasta editie a MBC are, ca majoritatea editiilor, o cvadrupla valenta - de socializare, de informare si educare, militanta / de protest si turistica / recreativa si implicit si una usor sportiva si de promovare a sanatatii publice si protectiei mediului.

Astfel, Marsul Biciclistilor Clujeni este o ocazie de intalnire, cunoastere reciproca si pedalare in comun a biciclistilor, de incurajare a inceperii sau reinceperii pedalatului in oras pentru cei ce se simt in nesiguranta in traficul actual, de schimb de opinii si impresii, de aflare de informatii practice, de gasire de parteneri de excursii velo etc.

Este si o ocazie de a vedea noi rute / trasee velo prin oras care sunt favorabile biciclistilor sau cai de a evita segmente problematice prin lipsa infrastructurii velo si conditii de trafic motorizat intens, de a primi sfaturi practice privind deplasarea velo in oras, explicatii privind legislatia rutiera, de a afla despre proiecte de amenajari sau politici publice ale autoritatilor si perspective de evolutie a infrastructurii de interes biciclistic in Cluj-Napoca si in zona metropolitana, despre activitatile asociatiilor de biciclisti si alte asemenea.

Editia actuala are si o anumita componenta recreativa prin pedalarea si prin zone mai linistite si atractive arhitectural si / sau verzi-albastre.

Componenta implicita sportiva a marsului biciclistilor este faptul ca participantii parcurg pe bicicleta o distanta de circa 15 km plus drumul de acasa pana in piata Unirii si inapoi, ceea ce, chiar daca ritmul este unul lent sau mediu si nu sunt diferente mari de nivel, este deja o activitate fizica similara uneia facuta in scop de sport de intretinere. Este dovedit statistic de studii in multe tari ca si numai jumatate de ora de pedalat pe zi in ritm lejer deja mareste speranta de viata cu peste un an si jumatate sau chiar doi ani fata de cazul persoanelor sedentare, astfel ca actiunile de acest tip vizeaza si sanatatea publica in mod direct in privinta participantilor si indirect in privinta ansamblului populatiei, dat fiind ca bicicletele nu polueaza Clujul cu noxe sau zgomot. Iar daca mai multi cetateni vor circula mai frecvent cu bicicleta, asta inseamna mai putine deplasari motorizate si mai putine ambuteiaje, dat fiind ca un om care pedaleaza ocupa mult mai putin spatiu ca un autoturism in deplasare, iar pe un loc de parcare pentru un autoturism se poate amenaja un parcaj pentru zece biciclete.

Editia 186 a Marsului Biciclistilor Clujeni are si componenta militanta, de a ocazie de a reaminti autoritatilor locale, publicului si presei nevoia promovarii utilizarii bicicletei ca mijloc cotidian de transport in oras, componenta esentiala a mobilitatii urbane durabile si alternativa viabila la transportul automobilistic, alaturi de transportul in comun si deplasarea pietonala.

Mai concret, participantii isi exprima din nou ingrijorarea fata de lipsa sau inadecvarea dezbaterilor publice a planurilor de noi infrastructuri de biciclete si fata de calitatea redusa a majoritatii pistelor de biciclete mai vechi si mai noi, existand uneori deficiente calitative grave la noile piste sau rastele si mentinandu-se nerezolvate unele probleme la pistele vechi, de la latimea insuficienta la lipsa de continuitate, de la marcaje si indicatoare rutiere lipsa, la cele neclare sau gresit amplasate, ce pun in pericol biciclistii si alti participanti la traficul rutier.

Specific continua sa fie de mare actualitate interdictia traversarii pe bicicleta a laturii vestice a Pietei Unirii si intreruperea pistelor de biciclete pe latura ei sudica, cu grave consecinte asupra fluentei si sigurantei traficului velo tocmai la confluente atator piste de biciclete sau alte cai de comunicatie favorabile acestora. Si existenta unui indicator de "sens interzis" la intarea str. Universitatii dinspre p-ta Unirii, fara vreun aditional de exceptare a bicicletelor, care se contrazice cu indicatorul de "zona pietonala" care permite mai multor categorii de vehicule accesul si care are aditional de permitere a accesului bicicletelor si vehiculelor de aprovizionare - o contradictie interzisa de lege dar de care Primariei nu pare sa ii pese si care expune biciclistii unor sanctiuni abuzive din partea Politiei.

Plus pierderea unei mari oportunitati prin netrasformarea in pista pentru biciclete, cu dublu sens, a unei benzi de circulatie de pe str.Clinicilor, la finalul reasfaltarii ei, desi oricum portiunea initiala dinspre Calea Motilor e prea ingusta pentru a avea doua benzi de circualtie auto si deci indiferent daca la un moment dat sunt trasate doua benzi, fluxul total de autovehicule pe unitatea de timp este acelasi, impus de portiunea cea mai ingusta, deci era loc si de pista pentru biciclee, si s-ar fi rezolvat asa si problema accesului ambulantelor la UPU, ca nu ar mai fi blocata banda intai intre intersectia cu str. I.Hatieganu si accesul la UPU, pentru ca bicicletele pot usor sa faca loc unei ambulante, pe cand autoturismele aflate in ambuteiaj nu au cum.

Detalii si pe pagina de Facebook a evenimentului, la adresa
precum si la

Cluj-Napoca, 6 septembrie 2025

Radu Mititean
director executiv CCN

0744-576836





Author: CCN
•9/05/2025 05:07:00 p.m.


PEDALÂND DE ZIUA MUNTELUI PE CREASTA PLOPILOR
- TURA VELO IN 14 SEPTEMBRIE PE IVMC -

Duminică 14 septembrie 2025, de ”Ziua Muntelui”, cu plecare la ora 9:30 din Luna de Sus, Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) va invita la o tura biciclistica ghidata gratuita, cu caracter turistic dar si de prezentare si documentare pe teme de mediu si mobilitate, axata pe partea vestica a Zonei Metropolitane Cluj, parte din campania IVMC - Inelul Verde Metropolitan Clujean, vizand periferia Muntilor Gilaului.

Vom pedala in total circa 42 de km, dintre care circa 2/3 pe drum nemodernizat (inclusiv drumuri de caruta si tractor) dar urcarea in cea mai mare parte pe asfalt, cu un total de circa 900 metri diferenta de nivel in urcus, astfel ca este o tura de cicloturism care necesita o conditie fizica medie spre buna dar nu necesita abilitati avansate de deplasare cu bicicleta.

Tura este dedicata "Zilei Muntelui" care se marcheaza anual in 14 Septembrie, incepand din 2002, cand a fost instituita prin Hotararea Guvernului nr. 715 / 2002, care instituia aceasta sarbatoare in contextul Anului International al Muntelui, data fiind aleasa pentru ca 14 septembrie erazi traditionala a incheierii pasunatului anual in zonele inalte din Carpatii Romaniei.

Tura velo fi o experienta de parcurgere, admirare si documentare sub aspect turistic, peisagistic, ecologic, biciclistic si urbanistic a unei zone montane de la sud-vest de Cluj-Napoca, in masivul Gilau-Muntele Mare, intr-o zona pitoreasca, de altitudine medie, in bazinul hidrografic la Fenesului si Rascai Mari, ca afluenti de dreapta ai Somesului Rece, la limita cu bazinul hidrografic la Vaii Ierii (afluent al Ariesului), urmand o portiune din cumpana de ape intre bazinul Somesului si al Muresului si totodata limita sudvestica a Zonei Metropolitane Cluj.

Traseul porneste din satul Luna de Sus, merge pe un drum nemodernizat paralel cu autostrada pana la Vlaha, apoi pe drumul judetean 107 M pana in Savadisla, de unde coteste dreapta prin sat si apoi pe DJ107J trecand prin Finisel si urcand pana in saua Prislop / La Petrea, de unde continua cu DJ107N pana la manastirea Plopi/Muntele Rece, drumul fiind asfaltat in ultimii ani.

De la manastire se reintra pe drum neasfaltat, continuand urcusul pe sub vf. Creasta Plopilor, ajungand la peste 1100 metri altitudine, prin zone cu peisaje mirifice, trecand apoi prin catunul Prigonesti si incepand o lunga coborare pe drum nemodernizat, trecand prin zona Vanta si ajungand pana la drumul asfaltat DJ103V (care urca din satul Somesu Rece si coboara la Stolna). Noi insa vom continua pe culme prin padure tot pe drum neasfaltat peste Dealul Mic pana trecem iar pe sub autostrada si ajungem inapoi la asflat in satul Luna de Sus, inchizand circuitul.

Pana in satul Luna de Sus se poate veni din Cluj-Napoca pe bicicleta, de exemplu prin Floresti, inclusiv evitand aglomeratul DN1/E60 pe trasee prezentate in ture velo ghidate anterioare, fiind doar circa 10 km de la iesirea din Cluj-Napoca spre Oradea ( ”Nodul N”) pe teren plat. De asemenea se poate veni cu bicicletele transportate pe autoturism personal. Locul de întâlnire este in Luna de Sus in zona centrala a satului, pe strada principala / DJ107M in parcarea de langa Casa de Cultura, aproape de Scoala si Biserica Reformata.

Tura cuprinde nu doar verificarea si prezentarea drumurilor vizate si zonelor respective ca potential cicloturistic si ecologic, dar si documentarea starii mediului - ape, pajisti, paduri, depozitarea deseurilor, exploatarea resurselor minerale, disciplina in constructii si alte aspecte. Se va trece prin zone ce au valoare si istorica si arheologica, dar si prin zone propuse a fi declarate arie naturala protejata.

Tura este deschisa oricarei persoane interesate, in varsta de cel putin 14 ani (dat fiind ca se desfasoara in mare parte pe drumuri publice) care are bicicleta in buna stare tehnica si echipata conform legislatiei rutiere. Se recomanda bicicleta cu structura de tip mountain bike, dar se poate si cu biciclete de tip trekking sau gravel. Sunt portiuni mai lungi de urcus si cu pante mai mari si e nevoie de abilitati cel putin medii de pedalat pe teren variat, iar diferenta de nivel cere o conditie fizica cel putin medie spre buna, chiar daca vom pedala in ritm relativ lejer si cu multe pauze.

Chiar daca prognoza meteo va indica vreme buna si calda, participantii trebuie sa aiba pelerina, imbracaminte pentru vreme mai rece sau cu vant, apa cel putin 1,5 litri / persoana, mancare si toate cele necesare in general unei excursii pe bicicleta de o zi, inclusiv o minima trusa medicala si tehnica ce include petece, pompa si camera de rezerva iar cei sub 16 ani vor trebui sa poarte casca. Toti participantii trebuie sa respecte integral legislatia rutiera.

Tura este gratuita, ca toate activitatile organizate de CCN pentru public in cei peste 30 de ani de activitate a asociatiei, dar participantii isi suporta fiecare propriile costuri, cum ar fi deplasarea auto pana la Luna de Sus si la final din Luna de Sus pana acasa, in cazul in care nu fac aceste portiuni tot pe bicicleta.

Organizatorii asigura doar ghidajul, de catre Clubul de Cicloturism "Napoca" (prin Radu Mititean, presedinte al Federatiei Biciclistilor din Romania, ghid de turism si autor de harti si ghiduri cicloturistice ale zonei, fost sef de echipa Salvamont) si explicatii pe parcurs, in rest participantii trebuie sa considere ca sunt pe propria raspundere, putand sa se alature sau sa paraseasca grupul oricand, actiunea fiind in regim de manifestatie publica cu participare deschisa, fara evidenta nominala a participantilor, dat fiind ca este tot timpul la distanta mica de localitati (cel mult 3-5 km pana la zone cu case) si se desfasoara pe drumuri accesibile cu mijloace auto, nu in zone izolate sau de altitudine mai ridicata sau dificil de parcurs sau ce pun probleme serioase din punct de vedere al accesului sau orientarii, chiar daca este o zona montana.

Tura face parte din campania "Inelul Verde Metropolitan Clujean" - IVMC, editia 2025, care este una de advocacy avand ca scop protejarea si valorizarea naturii in zona metropolitana clujeana prin activare cetateneasca si persuadare a decidentilor, urmarind sa contribuie la combaterea si compensarea contextului actual de schimbari climatice, poluare, sedentarism, degradare a biodiversitatii, antropizarea masiva a peisajului si deficit de intelegere si contact om-natura.

Campania IVMC este initiata de ONG-uri de mediu, grupuri civice informale si specialisti si isi propune sa implice si universitati, autoritati publice si alti stakeholderi, ceea ce deja se intampla prin crearea, in luna martie 2025, a unui grup de lucru interdisciplinar pe teme IVMC sub egida Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara "Zona Metropolitana Cluj" (ADI ZMC) www.clujmet.ro si fiind initiata redactarea unei documentatii de fundamentare si a unei strategii de implementare a propusului IVMC.

Tura velo din 14 septembrie 2025 este a cincea din acest an (IVMC25 - TV05), urmand inca cel putin una, si sunt si sase ture ghidate pe jos in 2025, fiind complementare celor 10 ture ghidate pe jos si 10 velo organizate de CCN in 2024 si altor ture pe jos si in alergare organizate de partenerii din campania IVMC.

Campania IVMC este sustinuta in continuare si in 2025 din partea sectorului ONG de asociatiile Societate Organizata Sustenabil - SOS si Clubul de Cicloturism Napoca - CCN si grupul de initiativa civica Alergatori Incepatori Cluj si se coreleaza cu asemenea campanii dedicate naturii urbane si periurbane, derulate in alte zone din tara de alte ONG-uri din cadrul Retelei pentru Natura Urbana - RNU. www.rnu.ro

Aceasta tura velo din campania IVMC25 este un eveniment realizat in cadrul proiectului Reteaua pentru Natura Urbana, sustinut de BRD Groupe Societe Generale. De aceasta sustinere beneficiaza si celelalte ture pe bicicleta si pe jos pe care CCN le-a organizat sau le va organiza in aceasta toamna in cadrul acestei campanii.

Detalii despre aceasta tura velo din 14 septembrie 2025 se pot citi si pe blogul CCN
si pe pagina Facebook a evenimentului
iar despre IVMC si organizatorii campaniei puteti citi pe www.ccn.ro in sectiunea ”despre noi” si pe pagina de Facebook a CCN https://www.facebook.com/ccn.ro
si cea a campaniei Inelul Verde Metropolitan Clujean

Cluj-Napoca, 5 septembrie 2025

Radu Mititean
director executiv CCN

0744576836





Author: CCN
•8/31/2025 05:53:00 p.m.

TURA GHIDATA PE JOS IN 7 SEPTEMBRIE
pe MUNTELE IJAR plecand din valea Somesului Rece
in cadrul campaniei de promovare a conceptului de
Inel Verde Metropolitan Clujean - IVMC

Duminica 7 septembrie 2025 va invitam la o noua tura pe jos, ghidata, de vizitare, prezentare si documentare a potentialului ecologic, peisagistic si de recreere, turism si sport in natura cu impact redus de mediu in zona metropolitana, de aceasta data in muntii Gilaului, intr-un circuit din valea Somesului Rece pana pe varful Ijar, in partea vestica a Zonei Metropolitane Cluj.

Actiunea este organizata de Clubul de Cicloturism ”Napoca” (CCN) in calitatea si de structura initiatoare a conceptului de ”Inel Verde Metropolitan Clujean” (IVMC), conceput si lansat in parteneriat cu asociatia Societate Organizata Sustenabil (SOS) si grupul civic Alergatori Incepatori Cluj si acceptat in aceasta primavara acestui an ca idee si obiect de studiu si de catre autoritati in cadrul unui grup de lucru sub egida ADI ZMC Cluj descrisa la clujmet.ro

Tura va incepe la ora 9:30 de pe valea Somesului Rece, amonte de catunul Uzina (situat intre satele Somesu Rece si Maguri-Racatau), si va fi o drumetie pedestra de nivel mediu, in cea mai mare parte pe drumuri auto forestiere si de caruta / tractor, cu doar circa un kilometru pe drum astfaltat. Circa jumatate din traseu este prin padure. Tura decurge pe trasee nemarcate si strabate si zone propuse in viitor a fi declarate zone protejate de interes local sau judetean si de desfasoara pe teritoriul comunei Gilau, facand parte din Zona Metropolitana Cluj.

De la altitudinea de circa 660 metri, din valea Somesului Rece, parasim drumul judetean DJ107S si urcam pe drumul aufo forestier "Plesul Caselor" si apoi pe drumuri de tractor pana in catunul "Pape", unde urca si un drum carosabil nemodernizat din catunul Uzina, ajungand in culmea ce separa bazinul Somesului Rece de cel al Somesului Cald, intr-o sa de unde se poate cobori pe celalalt versant pana la malul lacului Tarnita sau se poate coti spre est pe culme pe sub vf. Blidarul spre Dealul Cetatii pe unde s-a desfasurat tura ghidata din 13 iulie.

Traseul turei din 7 septembrie insa continua pe drumul de culme spre vest, urcand prin padure pana in platoul Ijar, unde urcam pe varful omonim, la peste 1200 metri altitudine, de unde se deschide o larga panorama a Zonei Metropolitane Cluj, la a carei extremitate ne gasim, in apropierea limitei dintre comunele Gilau si Marisel. Apoi coborim pe un drum de caruta printr-o succesiune de palcuri de padure si poiene cu case izolate pana inapoi in drumul judetean asfaltat, cu un kilometru amonte de locul de unde am inceput dimineata urcarea si unde incheiem circuitul.

Accesul pana pe valea Somesului Rece la zona de inceput si final al circuitului pe jos din pacate nu se poate realiza practic, in scop turistic, cu transportul public metropolitan, desi existent din Cluj-Napoca pana la catunul Uzina, din cauza orarului total nefavorabil (fiind plecari din Cluj-Napoca doar la ora 5:30 dimineata si una dupa-amiaza tarziu). Prin urmare, pana la punctul de start al turei pe jos se poate ajunge din Cluj-Napoca cu autoturisme private sau cu bicicleta, fiind circa 30 km de drum asfaltat, masurati de la "Nodul N" ( iesirea din Cluj-Napoca spre Oradea).

Organizatorii vor facilita contactul cu alti participanti pentru a isi gasi loc in masina altora cei care nu au autoturism propriu sau ca sa se minimizeze numarul de autovehicule necesare la transportul pana la si de la locul de incepere a excursiei pe jos, sens in care ii rugam pe cei doritori sa participe sa anunte daca au nevoie de un loc intr-un autoturism sau daca, venind cu autoturism propriu din sau prin Cluj-Napoca sau Floresti, mai au locuri disponibile.

Se preconizeaza in acest sens o intalnire la ora 8:45 in cart. Manastur in parcarea din fata hypermarketului Penny (pe Calea Floresti, statiile de autobuz CTP "Taberei" si "Piata Flora" unde opresc de exmeplu liniile de autobuz nr. 9, 24 si 24B) incat la 9:00 sa se poata porni in directia Somesu Rece - Racatau pentru a ajunge la locul de inceput al turei pe jos la 9:30. Rugam in acest sens pe cei interesati de tura sa se anunte fie prin e-mail la office@ccn.ro fie prin SMS sau whatsapp la 0744-576836 pana sambata 6 septembrie la ora 19:00.

Tura este una de dificultate usoara spre medie, atat prin prisma lungimii (doar 14 km) si urcusului (circa 700 metri diferenta de nivel) cat si pentru faptul ca merge aproape exclusiv pe drumuri bine conturate (de caruta / tractor). Pot fi insa si scurte portiuni de poteca sau drum mai neclar, posibil mai infundat cu vegetatie, ce poate necesita putina "explorare" deoarece situatia in teren se modifica in timp. Prin urmare excursia este in principiu accesibila si celor cu nivel mai redus de experienta sau cu abilitati mai reduse de drumetie, dar necesita o conditie fizica cel putin medie.

Fiind o excursie in natura, in zona montana, chiar daca este relativ scurta si aproape de localitati, participantii trebuie sa aiba incaltaminte comoda si mai solida, rucsac de tura, haine adecvate si pentru vreme mai rece, vant sau ploaie (inclusiv pelerina si sapca de soare), apa (cel putin 2 litri / persoana) si mancare pentru o excursie de o zi. Recomandam pantaloni lungi, bocanci si bete de trekking.

Tura este deschisa oricarei persoane interesate iar participarea este gratuita, ca toate actiunile organizate de CCN in cei peste 30 de ani de existenta (dar fiecare participant trebuie sa isi suporte eventualele cheltuieli proprii, de exemplu costul de deplasare pana la si respectiv de la locul de inceput al circuitului, pe valea Somesului Rece).

Pentru tura pe jos, organizatorii asigura doar ghidajul (inclusiv prin ghid autorizat de turism, fost sef de echipa Salvamont si autor de ghiduri si harti turistice ale zonei) si explicatii pe parcurs, in rest participantii trebuie sa considere ca sunt pe propria raspundere, putand sa se alature sau sa paraseasca grupul oricand, actiunea fiind in regim de manifestatie publica cu participare deschisa, fara inscrieri obligatorii sau evidenta nominala a participantilor, dat fiind ca traseul urmeaza in principiu drumuri si poteci clare, nu cuprinde portiuni tehnice / dificile, si desi se desfasoara in zona montana si in buna parte impadurita este in orice punct la mai puțin de 4 km pana in localitati (catune) cu case permanente si deci nu exista risc real de ratacire semnificativa si este distanta mica pana la drumuri carosabile.

Ca toate turele ghidate din campania IVMC si din campanii asemanatoare (cum este campania Somes Culoar Verde-Albastru - SVA), dincolo de latura de vizitare, prezentare si testare, este si aspectul de documentare si monitorizare ca potential de trasee de turism pedestru si cicloturism, urbanism, starea factorilor de mediu (cu accent pe ape, pajisti, păduri, arbori remarcabili și biodiversitate) și intervenții umane (deseuri, disciplina in constructii), urmand sa sesizam autoritatilor si presei eventuale constatari mai deosebite si sa aratam participantilor si cum pot ei face sesizari pe asemenea teme daca observa in viitor situatii nedorite de acest tip.

Tura pe jos din 7 septembrie 2025 face parte din campania "Inelul Verde Metropolitan Clujean" - IVMC, care este una de advocacy avand ca scop protejarea si valorizarea naturii in zona metropolitana clujeana prin activare cetateneasca si persuadare a decidentilor, urmarind sa contribuie la combaterea si compensarea contextului actual de schimbari climatice, poluare, sedentarism, degradare a biodiversitatii, antropizarea masiva a peisajului si deficit de intelegere si contact om-natura.

Este un eveniment realizat in cadrul proiectului Reteaua pentru Natura Urbana rnu.ro , sustinut de BRD Groupe Societe Generale. De aceasta sustinere au beneficiat deja mai multe ture si vor mai beneficia alte ture ghidate pe bicicleta si ture pe jos, pe care CCN le va organiza si in luna octombrie.

Tura este a cincea pe jos din acest an (IVMC25 - TP05). Cele 12 ture din 2025 sunt in continuarea celor 10 ture pe jos si 10 ture biciclistice organizate de CCN in 2024 in campania IVMC24, fiecare tura avand traseu distinct pentru a se acoperi treptat toata Zona Metopolitana Cluj.

Detalii despre organizator:
Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) www.ccn.ro si https://www.facebook.com/ccn.ro
Detalii despre initiativa IVMC se pot citi la:
Detalii despre aceasta tura apar si pe pagina de Facebook a evenimentului:
si pe blogul CCN la https://ccncluj.blogspot.com

Cluj-Napoca, 31 august 2025

Radu Mititean
director executiv CCN
0744576836





Author: CCN
•8/02/2025 03:01:00 a.m.

TURA GHIDATA PE JOS IN 10 AUGUST
pe CREASTA URSILOR de la SALICEA la FLORESTI
in cadrul campaniei de promovare a conceptului de
Inel Verde Metropolitan Clujean - IVMC

Duminica 10 august 2025 va invitam la o noua tura pe jos, ghidata, de vizitare, prezentare si documentare a potentialului ecologic, peisagistic si de recreere, turism si sport in natura cu impact redus de mediu in zona metropolitana, de aceasta data in apropierea Clujului, in masivul Feleac, de la Salicea la Floresti, pe platoul Recea si pe Creasta Ursilor, in partea pericentrala a Zonei Metropolitane Cluj.

Actiunea este organizata de Clubul de Cicloturism ”Napoca” (CCN) in calitatea si de structura initiatoare a conceptului de ”Inel Verde Metropolitan Clujean” (IVMC), conceput si lansat in parteneriat cu asociatia Societate Organizata Sustenabil (SOS) si grupul civic Alergatori Incepatori Cluj si acceptat in aceasta primavara ca idee si obiect de studiu si de catre autoritati in cadrul unui grup de lucru sub egida ADI ZMC Cluj descrisa la clujmet.ro

Tura va incepe la ora 9:30 in Salicea si va fi o drumetie pedestra usoara, de circa 15 km cu numai circa 350 metri diferenta de nivel in urcus, in cea mai mare parte pe drumuri de caruta, cam jumatate din traseu fiind prin padure. In Salicea parasim drumul principal pe str. Independenta, strabatem platoul Recea, apoi incepem coborarea spre Tauti dar tinem stanga si urmam culmea impadurita pe Coasta Dumbravilor si apoi Creasta / Coasta Ursilor, trecem prin Padurea Big/Bic si coboram in Valea Vulpii, iar pe Dealul Rotund ajungem in zona Urusag si coboram in satul Floresti in zona Sesul de Sus.

Accesul pana in Salicea il facem cu autobuzul M16 care pleaca la 9:00 din statia Posada, deci intalnirea va fi in acea statie la 8:45. Cu acel autobuz mergem via Calea Turzii si Drumul Fagetului pana la statia "M Centru Varstnici N" din Salicea. Desigur sunt si statii de autobuz intermediare, de exemplu in cart. Zorilor opreste la statia "Meteor" putin mai sus de intersectia cu str. Observatorului. Se poate veni si cu alte mijloace de deplasare, de ex. cu autoturism personal (dar trebuie sa il aduca cineva inapoi in Cluj, ca traseul de aceasta data nu este de tip circuit).

Statia de autobuz "Posada" este pe strada omonima dintre catedrala Sf.Iosif (aflata in constructie) si "cladirea rosie", langa p-ta Cipariu si p-ta Stefan cel Mare, aproape de Bastionul Croitorilor si intersectia cu Calea Turzii si str. A.Iancu. Detalii ref. linia M16 (inclusiv orar si harta) aici:

In Floresti luam pentru intoarcerea la Cluj-Napoca spre seara autobuzul M22 din statia "Sesul de Sus" sau "M Cartier Terra" care vine in Cluj-Napoca via Vivo pana pe str. Bucium la statia "Colina" la capatul din Manastur al tramvaiului. De la Vivo si din zona Colina sunt conexiuni de transport public spre majoritatea celorlalte cartiere ale Clujului.
Detalii ref. linia M22 (inclusiv orar si harta) aici:

Tura este una de dificultate redusa, atat prin prisma lungimii (doar 15 km) si urcusului (doar 350 m fractionati pe mai multe urcari mai scurte) cat si pentru faptul ca merge aproape exclusiv pe drumuri bine conturate (de caruta / tractor) dar pot fi si scurte portiuni de poteca sau drum mai neclar, posibil mai infundat cu vegetatie, ce poate necesita putina "explorare" deoarece situatia in teren se modifica in timp.

Tura decurge in cea mai mare parte pe trasee nemarcate si strabate si zone propuse in viitor a fi declarate zone verzi sau zone protejate de interes local sau judetean si de desfasoara pe teritoriul comunelor Ciurila si Floresti si putin si prin / la limita cu com.Savadisla, toate trei facand parte din Zona Metropolitana Cluj.

Participantii trebuie sa aiba incaltaminte comoda si mai solida, rucsac de tura, haine adecvate si pentru vreme mai rece, vant sau ploaie (inclusiv pelerina si sapca de soare), apa (cel putin 2 litri / persoana) si mancare pentru o excursie de o zi. Recomandam pantaloni lungi, bocanci si bete de trekking.

Ca toate turele ghidate din campania IVMC si din campanii asemanatoare (cum este campania Somes Culoar Verde-Albastru - SVA), dincolo de latura de vizitare, prezentare si testare, este si aspectul de documentare si monitorizare ca potential de trasee de turism pedestru si cicloturism, urbanism, starea factorilor de mediu (cu accent pe ape, pajisti, păduri, arbori remarcabili și biodiversitate) și intervenții umane (deseuri, disciplina in constructii), urmand sa sesizam autoritatilor si presei eventuale constatari mai deosebite si sa aratam participantilor si cum pot ei face sesizari pe asemenea teme daca observa in viitor situatii nedorite de acest tip.

Tura este deschisa oricarei persoane interesate iar participarea este gratuita, ca toate actiunile organizate de CCN in cei peste 30 de ani de existenta (dar fiecare participant trebuie sa isi suporte eventualele cheltuieli proprii, de exemplu costul de deplasare pana la Salicea si respectiv introarcerea din Floresti).

Pentru tura pe jos, organizatorii asigura doar ghidajul (inclusiv prin ghid autorizat de turism, fost sef de echipa Salvamont si autor de ghiduri si harti turistice ale zonei) si explicatii pe parcurs, in rest participantii trebuie sa considere ca sunt pe propria raspundere, putand sa se alature sau sa paraseasca grupul oricand, actiunea fiind in regim de manifestatie publica cu participare deschisa, fara inscrieri obligatorii sau evidenta nominala a participantilor, dat fiind ca traseul urmeaza in principiu drumuri si poteci clare, nu cuprinde portiuni tehnice / dificile, zona este nemontana si in buna parte impadurita si, mai ales, din orice punct este mai puțin de 3-4 km pana in localitati si deci nu exista risc real de ratacire majora si este distanta mica pana la drumuri carosabile si zone locuite.

Tura pe jos din 10 august 2025 face parte din campania "Inelul Verde Metropolitan Clujean" - IVMC, care este una de advocacy avand ca scop protejarea si valorizarea naturii in zona metropolitana clujeana prin activare cetateneasca si persuadare a decidentilor, urmarind sa contribuie la combaterea si compensarea contextului actual de schimbari climatice, poluare, sedentarism, degradare a biodiversitatii, antropizarea masiva a peisajului si deficit de intelegere si contact om-natura.

Este un eveniment realizat in cadrul proiectului Reteaua pentru Natura Urbana rnu.ro , sustinut de BRD Groupe Societe Generale. De aceasta sustinere au beneficiat deja mai multe ture si vor mai beneficia alte 2 ture ghidate pe bicicleta si 2 ture pe jos, pe care CCN le va organiza in urmatoarele luni, pana in octombrie.

Tura este a patra pe jos din acest an (IVMC25 - TP04). Cele 12 ture preconizate in 2025 sunt in continuarea celor 10 ture pe jos si 10 ture biciclistice organizate de CCN in 2024 in campania IVMC24, fiecare tura avand traseu distinct pentru a se acoperi treptat toata Zona Metopolitana Cluj.

Detalii despre organizator:
Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) www.ccn.ro si https://www.facebook.com/ccn.ro
Detalii despre initiativa IVMC se pot citi la:
Detalii despre aceasta tura apar si pe pagina de Facebook a evenimentului:
si pe blogul CCN la https://ccncluj.blogspot.com

Cluj-Napoca, 22 iulie 2025

Radu Mititean
director executiv CCN

office@ccn.ro
0744576836






Author: CCN
•8/01/2025 03:15:00 a.m.

MARSUL BICICLISTILOR CLUJENI EDITIA 185

Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) organizeaza sambata 9 august 2025 a 185-a editie lunara a Marsului Biciclistilor Clujeni (MBC185), cu plecare la ora 10:00 din p-ta Unirii.

Sunt bineveniti orice locuitori ai zonei metropolitane clujene care au bicicleta in buna stare tehnica si echipata conform legislatiei rutiere. Participantii sub 16 ani trebuie sa poarte casca, asa cum prevede actuala legislatie.

Durata estimata a parcurgerii este de circa o ora si trei sferturi iar traseul este un circuit in zona centrala si pericentrala si cartierul Manastur inclusiv zona Gradini-Manastur si zona superioara a acestuia, cu lungime de 18 km si diferenta de nivel ce totalizeaza circa 250 metri, aproape integral pe asfalt ( cu doar cateva scurte portiuni de strada pietruita), astfel ca este accesibila oricui stie sa circule cu bicicleta, nefiind nevoie de nivel semnificativ de antrenament sau experienta la pedalat.

Traseul planificat este Piata Unirii (coltul spre bd.Eroilor) - str.Memorandumului - Cl.Motilor - Cl. Manastur - str. Ospatariei - al.Tarnita - al. Gradini Manastur - giratoriu Calvaria - str.Primaverii - al.Peana - str. Ravasului - alee intre str.Gr.Alexandrescu si al.Garbau - str. Bucium - trecere pietoni si biciclete - Parcul Colina - str. Hameiului - str. J.Gutenberg - str. Primaverii - Drumul Sf.Ion - aleea spre baza sportiva Unirea - al.Clabucet - al. Putna - al.Iezer - al.Ciucas - alee fara nume - baza sportiva ”La Terenuri ” alee pe axa paraului Calvaria - al.Tazlau - str. Bucegi - str. Mehedinti - str. Izlazului - str. Campului - al. Vidraru - - str. Mehedinti - str. Campului - str.Moricz Zsigmond - str. Al.Dumas - str. R.Gyr - str. E.Quinet - str. Basarabia - str. Cernauti - str. Bucovina - str. Huedinului - aleea intre al.Negoiu si str. Mehedinti - str. Mehedinti - al.Cioplea - al. Moldoveanu - str. Mehedinti - str.Mogosoaia - str.E.Cioran - str.Campului - str. la nord de complex Kaufland - str. Govora - Cl.Manastur - Cl.Motilor - str. Clinicilor - p-ta L.Blaga - str. Napoca -p-ta Unirii.

Evenimentul este din seria lunara de marsuri velo inceputa in septembrie 2007 in continuarea celei anuale incepute de CCN in 1998. CCN este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care promoveaza de peste 30 de ani utilizarea bicicletei in scop recreativ, turistic si utilitar. Evenimentul se desfasoara sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR).

Aceasta editie a MBC are, ca majoritatea editiilor, o cvadrupla valenta - de socializare, de informare si educare, militanta / de protest si turistica / recreativa si implicit si una usor sportiva si de promovare a sanatatii publice si protectiei mediului.

Astfel, Marsul Biciclistilor Clujeni este o ocazie de intalnire, cunoastere reciproca si pedalare in comun a biciclistilor, de incurajare a inceperii sau reinceperii pedalatului in oras pentru cei ce se simt in nesiguranta in traficul actual, de schimb de opinii si impresii, de aflare de informatii practice, de gasire de parteneri de excursii velo etc.

Este si o ocazie de a vedea noi rute / trasee velo prin oras care sunt favorabile biciclistilor sau cai de a evita segmente problematice prin lipsa infrastructurii velo si conditii de trafic motorizat intens, de a primi sfaturi practice privind deplasarea velo in oras, explicatii privind legislatia rutiera, de a afla despre proiecte de amenajari sau politici publice ale autoritatilor si perspective de evolutie a infrastructurii de interes biciclistic in Cluj-Napoca si in zona metropolitana, despre activitatile asociatiilor de biciclisti si alte asemenea.

Editia actuala are si o anumita componenta recreativa prin pedalarea si prin zone mai linistite si atractive arhitectural, cum sunt Parcul Colina, zona verde de langa baza sportiva ”La Terenuri” si zona de sus a cart.Manastur, situata la liziera padurii si oferind peisaje frumoase asupra vestului orasului.

Componenta implicita sportiva a marsului biciclistilor este faptul ca participantii parcurg pe bicicleta o distanta de 17 km plus drumul de acasa pana in piata Unirii si inapoi, plus diferenta de nivel de circa 250 - 300 metri, ceea ce, chiar daca ritmul este unul lent sau mediu si nu sunt diferente mari de nivel, este deja o activitate fizica similara uneia facuta in scop de sport de intretinere. Este dovedit statistic de studii in multe tari ca si numai jumatate de ora de pedalat pe zi in ritm lejer deja mareste speranta de viata cu peste un an si jumatate sau chiar doi ani fata de cazul persoanelor sedentare, astfel ca actiunile de acest tip vizeaza si sanatatea publica in mod direct in privinta participantilor si indirect in privinta ansamblului populatiei, dat fiind ca bicicletele nu polueaza Clujul cu noxe sau zgomot. Iar daca mai multi cetateni vor circula mai frecvent cu bicicleta, asta inseamna mai putine deplasari motorizate si mai putine ambuteiaje, dat fiind ca un om care pedaleaza ocupa mult mai putin spatiu ca un autoturism in deplasare, iar pe un loc de parcare pentru un autoturism se poate amenaja un parcaj pentru zece biciclete.

Editia 185 a Marsului Biciclistilor Clujeni are si componenta militanta, de a ocazie de a reaminti autoritatilor locale, publicului si presei nevoia promovarii utilizarii bicicletei ca mijloc cotidian de transport in oras, componenta esentiala a mobilitatii urbane durabile si alternativa viabila la transportul automobilistic, alaturi de transportul in comun si deplasarea pietonala.

Mai concret, participantii isi exprima din nou ingrijorarea fata de lipsa sau inadecvarea dezbaterilor publice a planurilor de noi infrastructuri de biciclete si fata de calitatea redusa a majoritatii pistelor de biciclete mai vechi si mai noi, existand uneori deficiente calitative grave la noile piste sau rastele si mentinandu-se nerezolvate unele probleme la pistele vechi, de la latimea insuficienta la lipsa de continuitate, de la marcaje si indicatoare rutiere lipsa, la cele neclare sau gresit amplasate, ce pun in pericol biciclistii si alti participanti la traficul rutier.

Specific continua sa fie de mare actualitate interdictia traversarii pe bicicleta a laturii vestice a Pietei Unirii si intreruperea pistelor de biciclete pe latura ei sudica, cu grave consecinte asupra fluentei si sigurantei traficului velo tocmai la confluente atator piste de biciclete sau alte cai de comunicatie favorabile acestora. Si sa fie o mare oportunitate trasformarea in pista pentru biciclete, cu dublu sens, a unei benzi de circulatie de pe str.Clinicilor, acum ca tot sunt inchideri pentru lucrari si e dovedit ca oricum portiunea initiala dinspre Calea Motilor e prea ingusta pentru a avea doua benzi de circualtie auto si deci indiferent daca la un moment dat sunt trasate doua benzi, fluxul total de autovehicule pe unitatea de timp este acelasi, impus de portiunea cea mai ingusta, si s-ar rezolva si cu problema accesului ambulantelor la UPU, ca nu ar mai fi blocata banda intai intre intersectia cu str. I.Hatieganu si accesul la UPU, pentru ca bicicletele pot usor sa faca loc unei ambulante, pe cand autoturismele aflate in ambuteiaj nu au cum.

Detalii si pe pagina de Facebook a evenimentului, la adresa

Cluj-Napoca, 15 iulie 2025

Radu Mititean
director executiv CCN
0744-576836





Author: CCN
•7/12/2025 11:33:00 p.m.

PEDALAM PE CULMI SPRE COJOCNA SI BONTIDA
- TURA VELO IN 19 IULIE PE IVMC -

Sambata 19 iulie 2025, cu plecare la ora 8:30 din Piata Unirii, Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) va invita la o tura biciclistica ghidata gratuita, cu caracter turistic dar si de prezentare si documentare pe teme de mediu si mobilitate, axata pe zona de la est si nord-est a Zonei Metropolitane Cluj, parte din campania IVMC - Inelul Verde Metropolitan Clujean, vizand specific Cojocna si Bontida.

Vom pedala in total circa 55 de km, in buna parte pe drum nemodernizat (inclusiv drumuri de caruta si tractor), cu un total de circa 750 metri diferenta de nivel in urcus (dar fractionati pe mai multe urcari succesive), astfel ca este o tura de cicloturism care necesita o conditie fizica medie dar nu necesita abilitati avansate de deplasare cu bicicleta.

Va fi o experienta de parcurgere, admirare si documentare sub aspect turistic, peisagistic, ecologic, biciclistic si urbanistic a unor zone la est si nord-est de Cluj-Napoca. Traseul strabate Clujul din Centru spre est, cu un punct secundar de plecare din parcarea Selgros la ora 9:00 (pentru cei care locuiesc mai in estul orasului, sa nu trebuiasca sa vina pana in p-ta Unirii), continua pe pista de bicicleta pana in Dezmir unde urcam pe asfalt pana in zona superioara a satului si continuam pe drumuri de caruta pana in satul Cara, de unde coboram in vale si urcam in satul Cojocna insa tot pe un drum nemodernizat si coboram la Baile Cojocna, unde facem pauza de amiaza si de imbaiere in statiune.

Pe drumul spre Cojocna trecem si prin sau pe langa zone care sunt parte din ariile naturale protejate "Suatu Cojocna Crairât" si respectiv "Pajistile de la Moristi si Cojocna", care sunt Situri Natura 2000, ambele din categoria SCI ( "sit de importanta comunitara") si au codul de identificare european ROSCI0238 respectiv ROSCI0429. 

Planul de management al ROSCI0238 a fost aprobat prin Ordinul ministrului mediului 840/2016, care contine si descrieri ale valorilor ocrotite si masurilor de conservare necesare, poate fi descarcat / citit pe site-ul Ministerului Mediului la adresa https://mmediu.ro/app/webroot/uploads/files/2015-12-11_PM_ROSCI0238.pdf  iar normele metodologice de implementare a acelui plan de management au fost aprobate prin Decizia 188/2021 a ANANP, ce poate fi citita si descarcata de pe site-ul fostei ANANP la adresa https://ananp.gov.ro/wp-content/uploads/ROSCI0238_SKM_28721052409400.pdf

Situl ROSCI0238 a devenit arie naturala protejata prin Ordinul ministrului mediului 2387/2011 si are are o suprafata totala de 4146 ha dar este format din multe suprafete disparate de pajiști de stepa mezoxerofile si xerofile transilvane pe versanti abrupti, ce include si zona de langa Cojocna. Situl ROSCI0238 este promovat public incepand de anul trecut de catre Asociatia Pentru Natura si Oameni, printr-un proiect care a si marcat si un traseu tematic, a organizat ture ghidate ( cum ar fi cel despre care puteti citi aici: https://www.facebook.com/events/6717529818293419/ ) si a fost lansat si material video de promovare ce poate fi urmarit aici: https://fb.watch/m-YVl7tcrs/

Situl Natura 2000 ”Suatu Cojocna Crairât” a devenit ”arie speciala de conservare” (SAC) cu codul ROSAC0238 conform HG 685/2022 si deci urmeaza sa se revizuiasca si Planul de Management in conformitate cu noul lor statut.

Situl ROSCI0429 la randul sau a fost instituit prin Ordinul ministrului mediului 46/2016, are o suprafata de 89,6 hectare si se pare ca nu are inca un Plan de Management si Regulament aprobat si nu a fost declarat SAC.

Dupa amiaza plecam din statiunea Cojocna si urcam iar in culme si pedalam pe drumuri de caruta pana in Corpadea, sat prin care coboram si apoi traversam soseaua Apahida - Mociu si continuam pe drumuri nemodernizate pana in Jucu de Sus si mai departe tot pe culme pana in Bontida, evitand drumurle principale.

In Bontida trecem pe la binecunoscutul castel Banffy, care insa nu e vizitabil in regim normal pentru ca este in desfasurare festivalul muzical Electric Castle, https://electriccastle.ro/ Cine are bilete poate ramane la festival fie pana seara tarziu, fie pana duminica. Data si ruta acestei ture nu au fost alese intamplator, caci una dintre rolurile secundare ale ei este sa arate ca se poate face deplasarea la Bontida la festivalul EC si pe bicicleta, nu doar cu mijloace motorizate, si ca se poate merge inclusiv pe trasee cicloturistice diverse, cu peisaje frumoase si pe drumuri fara trafic motorizat. De altfel am organizat si anii trecuti asemenea ture, pe trasee diferite.

Din Bontida cei care se intorc la Cluj in 19 iulie vor pedala in continuare pe drumuri nemodernizate inclusiv pe malul Somesului, pana la halta Rascruci, de unde luam trenul, si anume R10509 care pleca din Rascruci spre Cluj-Napoca la 18:19 sau R10637 care pleca din Rascruci spre Cluj-Napoca la 21:11, ele fiind operate de Interregional Calatori si avand locuri speciale pentru biciclete, biletele pentru calator si bicicleta putand fi achizitionate din tren (circa 15 lei / calator + bicicleta). Desigur, din Rascruci se poate reveni la Cluj-Napoca si pe bicicleta, fiind o distanta de circa 25 km.

Tura cuprinde nu doar verificarea si prezentarea drumurilor vizate si zonelor respective ca potential cicloturistic si ecologic, dar si documentarea starii mediului - ape, pajisti, paduri, depozitarea deseurilor, exploatarea resurselor minerale, disciplina in constructii si alte aspecte.

Tura este deschisa oricarei persoane interesate, in varsta de cel putin 14 ani (dat fiind ca se desfasoara in parte pe drumuri publice) care are bicicleta in buna stare tehnica si echipata conform legislatiei rutiere. Se recomanda bicicleta cu structura de tip mountain bike, dar se poate si cu biciclete de tip trekking sau gravel. Sunt portiuni mai lungi de urcus si cu pante ceva mai mari si e nevoie de abilitati cel putin elementare de pedalat pe teren variat, iar lungimea traseului si diferenta de nivel cer o conditie fizica cel putin medie, chiar daca vom pedala in ritm relativ lejer si cu multe pauze.

Chiar daca prognoza meteo este de vreme buna si calda, desi nu caniculara, participantii trebuie sa aiba pelerina, imbracaminte pentru vreme mai rece sau cu vant, apa cel putin 1,5 litri / persoana, mancare si toate cele necesare in general unei excursii pe bicicleta de o zi, inclusiv o minima trusa medicala si tehnica ce include petece, pompa si camera de rezerva iar cei sub 16 ani vor trebui sa poarte casca. Toti participantii trebuie sa respecte integral legislatia rutiera.

Tura este gratuita, ca toate activitatile organizate de CCN pentru public in cei peste 30 de ani de activitate a asociatiei, dar participantii isi suporta fiecare propriile costuri, cum ar fi intrarea la Baile Cojocna sau deplasarea cu trenul de la Rascruci la Cluj-Napoca ( sau intrarea la EC pentru cine vrea sa ramana la festival).

Organizatorii asigura doar ghidajul, de catre Clubul de Cicloturism "Napoca" (prin Radu Mititean, presedinte al Federatiei Biciclistilor din Romania, ghid de turism si autor de harti si ghiduri cicloturistice ale zonei, fost sef de echipa Salvamont) si explicatii pe parcurs, in rest participantii trebuie sa considere ca sunt pe propria raspundere, putand sa se alature sau sa paraseasca grupul oricand, actiunea fiind in regim de manifestatie publica cu participare deschisa, fara evidenta nominala a participantilor, dat fiind ca este tot timpul la distanta mica de localitati (max. 3-5 km pana la zone cu case) si se desfasoara pe drumuri accesibile cu mijloace auto, nu in zone izolate sau dificil de parcurs sau ce pun probleme serioase din punct de vedere al accesului sau orientarii (cum se intampla la unele trasee in zona montana).

Tura face parte din campania "Inelul Verde Metropolitan Clujean" - IVMC, editia 2025, care este una de advocacy avand ca scop protejarea si valorizarea naturii in zona metropolitana clujeana prin activare cetateneasca si persuadare a decidentilor, urmarind sa contribuie la combaterea si compensarea contextului actual de schimbari climatice, poluare, sedentarism, degradare a biodiversitatii, antropizarea masiva a peisajului si deficit de intelegere si contact om-natura.

Campania IVMC este initiata de ONG-uri de mediu, grupuri civice informale si specialisti si isi propune sa implice si universitati, autoritati publice si alti stakeholderi, ceea ce deja se intampla prin crearea, in luna martie 2025, a unui grup de lucru interdisciplinar pe teme IVMC sub egida Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara "Zona Metropolitana Cluj" (ADI ZMC) www.clujmet.ro .

Tura velo din 19 iulie 2025 este a patra din acest an (IVMC25 - TV04), urmand inca cel putin doua, pana in octombrie, si sunt si sase ture ghidate pe jos (prima a fost in 25 mai, a doua in 29 iunie si a treia in 13 iulie), fiind complementare celor 10 ture ghidate pe jos si 10 velo organizate de CCN in 2024 si altor ture pe jos si in alergare organizate de partenerii din campania IVMC.

Campania IVMC este sustinuta in continuare si in 2025 din partea sectorului ONG de asociatiile Societate Organizata Sustenabil - SOS si Clubul de Cicloturism Napoca - CCN si grupul de initiativa civica Alergatori Incepatori Cluj si se coreleaza cu asemenea campanii dedicate naturii urbane si periurbane, derulate in alte zone din tara de alte ONG-uri din cadrul Retelei pentru Natura Urbana - RNU. www.rnu.ro

Aceasta tura velo din campania IVMC25 este un eveniment realizat in cadrul proiectului Reteaua pentru Natura Urbana, sustinut de BRD Groupe Societe Generale. De aceasta sustinere vor beneficia si celelalte ture pe bicicleta si pe jos pe care CCN le-a organizat sau le va organiza in lunile urmatoare in cadrul acestei campanii.

Detalii despre aceasta tura velo din 19 iulie 2025 se pot citi si pe blogul CCN
si pe pagina Facebook a evenimentului
iar despre IVMC si organizatorii campaniei puteti citi pe www.ccn.ro in sectiunea ”despre noi” si pe pagina de Facebook a CCN https://www.facebook.com/ccn.ro
si cea a campaniei Inelul Verde Metropolitan Clujean

Cluj-Napoca, 12 iulie 2025

Radu Mititean
director executiv CCN
0744576836